RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Tuesday, December 2, 2014

Sunyi dan rindu..

Bila suami pegi kerja..rumah sunyi...
Kalau anak2 balik...atau Adam dan Zara balik baru le riuh rendah...
Rindu kat budak2 tu..
Selalu kalau balik...aktiviti masak didapur jadi banyak dan lebeh lama...
atau kadang2 buat BBQ dihalaman belakang rumah kami yang kecik dan comel ni..
kat halaman belakang rumah tempat paling best..pagi sejuk je kat situ..
Pokok bulUh madu kami meredupkan suasana disitu
Kadang2 ralit tengok orang menjala dan memancing disungai belakang rumah kami...

Mood masak sudah mari...

Lama tak masak kuih atau kek atau biskut atau apa2 masakan yang best..
masak nasik..masak lauk pauk hari2 le kecuali kalau bercuti kemana2...Duduk rumah mesti masak..
Petang tadi ke Greentown mall..shopping bahan untuk masak kek..kue..biskut...rasa rajin pulak nak masak macam2

Jangan semua bahan expired dan kena humban dalam tong sampah sudah...ini akan berlaku kalau penyakit M menyerang..kadang2 butter keluar masuk peti ais berkali2..
ya..aa...hoo..mood masak sudah mari...!!

Pandai jugak aku...

Projek menjahit pulak....macam2 projek nya
Menjahit memang tak suka..tak minat dan tentu nya tak pandai..
tapi sejak bersara ni...banyak masa ...jadi mula la jahit apa yang patut..mula2 seronok jahit shawl instant...tak payah belit2 lagi..sarung je...dah boleh keluar kemana2...
Lepas tu jahit jubah pulak..Alhamdulilah...tak pernah menjahit seumur hidup...jadi pulak jubah tu...
jahit baju tidur...yang ni kain dapat free..terima kasih le Jah isteri sepupu bagi kain 4 meter..ngam2 jahit baju tidur...
tak buat apa2... keluar keJakel..atau Nagoya..atau Kamdar...beli kain..
Ni Jakel tengah sale besar besaran..beli kain cotton lycra ....nanti nak jahit magic inner sendiri..baru lembut dan sedap pakai..yang beli punya..kain keras..himpit telinga ..sakit telinga..rasa nak mengamuk..
nak jahit magic inner sendiri...
Eh.! seronok pulak menjahit ni ya....
Malam ni projek jahit langsir pulak...esok projek jahit cadar..dah siap nanti buh gambar kat sini....
Wah..lepas ni tak payah beli cadar dah..tak payah beli baju dah..pandai jugak aku menjahit...macam tak caya lah....

Jadi tak jadi...

Nak buat sata...keluarkan ikan dah dari peti ais..
tapi tolong bawak Shafiq ke KK Simee buat medical checkup...
Rileks2 kat kantin belakang klinik...makan mee kari

 Gaul ikan..kelapa..garam..cili api dan bawang...balut dalam daun pisang..tapi senget benget la sebab pertama kali buat....
Balik..mulakan projek menyata....
jadi tak jadi??rasa tak berapa perfect..tapi boleh le makan...kesian kat diri sendiri...nyalakan arang sampai meleleh peluh..
sorang2 sape nak tolong?teringin nak makan punya pasal...

 Ikan selayang...rebus kejap je untuk senang buang tulang...tu dia cili api...

Monday, December 1, 2014

Resipi agak2

Beli ikan termenung...nampak macam segar..
teringat2 sata Terengganu hari tu...mula2 beli kat gerai tepi jalan tak sedap...macam tak masak je...hari kedua beli rasa sedap sikit...em..m..m...
Teringat sata paling sedap pernah makan..kat mana??gerai sebelah balai polis Peramu Tg Lumpur Kuantan Pahang..perfect..besar dan puas hati...
ok esok ambik daun pisang..buat sata..tapi..boleh ke resipi agak2 je dari rasa agak2 masa makan..
ok masa makan tengok..ada kelapa..isi ikan..ada bawang..ada rasa pedas2 dan nampak ada cili api potong..em..m..masin2..manis skit...
ok..resipi nya
Isi ikan
kelapa parut
bawang
cili api potong
garam
gula
Jadik...esok buat sata..

Sunday, November 30, 2014

Untuk yang kuat berjalan..

Masa dirumah Aiza....IOI dibelakang rumah di dibuka..
jem le jalan disitu..
ditambah MAHA pulak seminggu...
jalan sesak teruk...ditambah hujan....
Jagan tak pegi kata orang...kami pun pegi jugak ..cadang nak jalan kaki je..tapi teringat kalau terbeli barang nanti macamana...jadi bawak kereta...
Punya ramai orang..rasa nya lengang le Alamanda..dah ada saingan terdekat...
Kalau sape yang kuat berjalan boleh le ke IOI tu...
kami pun mengah jugak...
jadi rileks2 kat depan Starbucks sambil tengok2 air pancut kat situ...dari situ nampak le rumah Aiza yang tak jauh pun..
MAHA??..memang tak teringin nak pegi sebab tak larat jalan jauh2...parking jauh..walau pun ada shuttle bas dan lain2 tapi kawasan nya luas..kena berjalan jugak..yang kuat berjalan boleh le pegi

Seminggu diTerengganu..


Alhamdulilah..selamat sampai kerumah  setelah seminggu di Kijal...
Lega berada dirumah ku syurga ku.
.rindu nak masak...rindu pada secret garden yg sekangkang kera  dibackyard dan rindu semua nya dirumah..terutama katil tempat beradu..
Banyak kenangan diKijal bersama Adam dan Zara...
5 malam di Resort world  Kijal..(dulu Awana)...jemu rupa nya duk dihotel yang sama  lama2..selalu duduk 2..3..malam je..ni sampai 5 malam...makan apa lagi..hari ketiga dah jemu...meronta2...nak makan digerai atau restoren..
Kalau keluar dari hotel hala kekiri...Jumpa le Kijal..Chukai ..Kemaman dan seterus nya Cherating dan Kuantan...
kalau kekanan jumpa Kemasik...Kerteh,..Paka...Dungun dan seterus nya Kuala Terengganu..
Jadi 6 hari...habis le semua kami ronda,,,,
Paka...betul le kata orang tempat paling mahal diMalaysia..saja nak tengok mahal tak...makan kat gerai buruk tepi laut..3 ekor ikan selayang celup tepung...fish ball celup tepung 3 cucuk...laksa3 mangkuk kecil dan air kelapa...ha..a..ha.. memang mahal..kena bayar 43 ringgit...
yang tak tahan makan tepi laut diPaka..bau busuk dibawak angin..bau..hmm.m..tak payah le sebut...serik nak bawak budak2 jalan tepi laut tu..bersepah benda tu..sape yang buang  macam tu??malukan orang Terengganu je..atau memang orang Terengganu macam tu??
tapi pantai belakang hotel ok je..seronok kat situ..pemandangan cantik dan menarik....
Paka mahal segala nya sebab disitu ramai kakitangan gas dan minyak Petronas...diKerteh...juga mahal...tapi pandai2 le nak beli apa2...barangan macam pakaian lebeh baik beli diKL segala nya ada dan harga berpatutan...kami pun banyak beli makanan je...terasa mahal sungguh...
Beli kain batik diButik NOOR ARFA dihotel je..kain batik beharga 10 hingga 20 ringgit..kualiti pun ok....beli sikit je..sebab tujuan nak jalan2 bukan shopping...

Dekat2 hotel kat tepi jalan raya banyak gerai lemang.dan sata..jadi puas le makan..lemang nya pendek2 je...dijual 2 hingga 3 ringgit sebatang...panas2..mintak je penjual tu belah dan potong2 lemag tu...rendang pun ada dijual....
sata beharga 5 ringgit secucuk ada 10 sata..tapi ada yang sedap dan ada yang tak sedap...saya buat muka tak malu..mintak rasa satu dulu..sedap baru beli...tapi yang rasa tu bayar le kalau tak jadi beli yang lain..
DiKemaman rupa nya ada zoo...ada le harimau..gajah..tapir..ular..burung pelbagai jenis..ada binatang yang dah dipindahkan ketempat lain..sebab standby banjir..zoo selalu musim banjir kena banjir dan air naik disitu...cuma zoo nya kurang terjaga....mungkin kurang pelawat dan peruntukan kurang...
DiKerteh pulak ada satu pasaraya milik Petronas kabar nya..betul ke??pasaraya MESRAMALL...ok le..ada jugak kedai barang berjenama disitu...
Dari Kerteh jugak boleh terbang keSUBANG dengan FIREFLY...tambang  RM69...
nanti senang2 bubuh gambar diTerengganu...

Alhamdulilah jelajah Malaysia seminggu diTerengganu banyak pengelaman dan pengajaran....