RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Thursday, April 10, 2014

Menunggu September

Hari ini Jabatan Kesihatan Negeri Perak mengadakan majlis jasa mu dikenang ...majlis istimewa untuk staf yang bersara dan akan bersara tahun 2014.
Pagi2 lagi dah sampai diKolej Sains Kesihatan Bersekutu Sultan Azlan Shah Ulu Kinta...
ha..a..a..jumpa ramai kawan2 lama...semua nya yang akan bersara dan ada yang dah bersara...macam pasar le suasana dewan sebelum Dato' Pengarah sampai...tak habis2 cerita...em..m..m..banyak cerita lama..bukan senang nak jumpa ramai2 tu...
Hanya beberapa bulan lagi akan bersara..ramai kawan2 bertanya kenapa nak bersara awal..kan sihat dan muda lagi?
Muda memang tak muda..sihat tu..Alhamdulillah...tapi hati dah tertutup untuk bekerja...hati dah tak boleh dipujuk2 lagi..dah leteh..dah penat...34 tahun berkhidmat...lama tu....
Jadi ...biarlah bagi masa pada diri sendiri pulak......rileks2 diusia emas ini.tak nak ingat hal keja je..banyak jugak benda lain yang ingin dibuat tapi tak dapat dibuat sebab bekerja...
Insya ALLAH  bulan September ni akan mula bersara....seronok nya...menunggu September..
 Disini majlis Jasa Mu DiKenanag diadakan..berjumpa ramai kawan2 lama..

Benci..dan benci..!!

Macam2 spekulasi..macam2 cerita..macam2 tuduhan..yang tak tau apa2 lebeh baik diam dari berkata2..
Macam tu la..macam ni la.. benci nak dengar..macam pandai sangat
ALLAH saje yang mengetahui...dah sebulan lebeh..takde tanda2 yang kukuh..takde bukti..jadi yang mampu kita buat ialah sama2 berdoa..
Yang leteh dan penat mencari..doakan semuga mereka semua selamat...lautan Hindi tu bahaya..gelora nya menakutkan..apa bangsa pun..apa ugama pun..selamatkan lah mereka..

Sepagi diKampung Teluk.

Minggu akhir bulan Mac 3 hari diPutrajaya..meronda ggan Aiza tengok belon panas...lepak2 tepi tasik dan tengahari makan diCIBIUK..kali ni makan ikan gurame terbang pulak...Aida..Adam dan Zara pun ikut jugak...tengahri sabtu Chax belanja makan dikedai mamak yang terkenal diJalan TAR...lepas makan ronda2 shopping2 pulak ngan Bib dan Ara..Alip pulak eskot kami... Minggu ni Sabtu memang takde rancangan kemana2..jadi bersama suami kami bercadang kepantai remis untuk beli ikan segar..bawak le kotak polostrin yang besar tu..
Tapi dalam perjalanan singgah dikampung Teluk...saje jalan2..tapi sampai situ teringin pulak nak memancing..tapi pancing bawak..umpan nya??nasib baik yop yang bukak gerai at jeti tu vbaik beno orang nya..dia bagi kami umpan udang..tapi kami bayar jugak le..teruja le Che Mad memancing bila dapat ikan fresh walau pun kecik2 je...
 Ini pemandangan diKampung Teluk...cer tengok Che Mad seronok beno memancing..senyum je...he..he..
Memancing atas jeti je....

Thursday, April 3, 2014

Temui lah...

Hampir sebulan...tapi semua nya maseh misteri..YA ALLAH..temui lah walau hanya satu bukti supaya semua nya tidak menjadi teka teki...hanya pada MU kami berserah..semuga semua yang mencari walau apa bangsa dan ugama selamat ...
Aamiin,..

Hari2 mengapam!!

 Demam mengapam pulak...yang warna pink ni tak cantik naik nya sebab bancuhan dibancuh kejap sangat..tapi maseh sedap dan lembut je...
 Yang putih ni cantik kejadian dia...mekar dan lembut..makan dengan kelapa parut tapi pagi2 tak sempat parut kelapa..tapi habis jugak dimakan kawan2 pejabat...
Minggu ni tiba2 rajin mengapam..lama tak kukus apam ni..ada yang bagi ragi terus buat tapai...dan hari2 mengapam..sampai jiran dan kawan kenyang makan apam...

Wednesday, March 26, 2014

Semua nya ketentuan ALLAH..

Sedeh dan pilu sepanjang minggu ni...hari tu17 hari hati2 tertanya2...dimana?
Lepas PM buat sidang akhbar pukul 10 malam...segala nya terjawap walau pun bukti 100% belum nyata...
masa tengok berita 8 malam..ada pengumuman sidang akhbar 10 malam...oh..mesti ada sesuatu yang penting sebab PM ayng buat sidang akhbar tu..pukul 10 pulak...

Kepada sedara mara yang terlibat salam takziah...semuga semua nya dipermudahkan....
Alhamdulilah walau pun diaorang sedeh tapi nampak tenang..dan redho..berbanding yang di Cina tu...jerit pekik hempas pulas...

tapi secara peribadi selagi belum ada bukti yang kukuh memang semua menaruh harapan..objek2 yang nampak dalam setelit memang bukan bukti kukuh....kalau objek tu dapat diambik..dipegang..diperiksa dan dianalisa memang terbukti serpihan MH370..tentu lah hati boleh menerima...

Apa2 pun semua nya ketentuan ALLAH...ALLAH MAHA BESAR..MAHA KAYA..MAHA PENCIPTA..MAHA MENDENGAR...

Thursday, March 20, 2014

Jangan cuba bayangkan..


Gambar atas ni..paling takut..padang pasir tak berpenghuni...hampir 2 jam merentasi nya..tak habis2..rupa2 nya kat Afghanistan sana...takut nya..boleh nampak dekat je...tapi takde orang..masa ni kapal terbang terbang rendah je..mungkin angin kuat...emm..memang takut le... 
ini gambar kenangan...masa 13 jam penerbangan keParis... jemu duduk..berdiri..jemu berdiri berjalan..masuk bilik air berkali2...tido..makan..baca...tido lagi....tengok keluar..nampak awan...klik..klik..ambik gambar..kalau tengok keluar rasa kapal terbang macam tak bergerak je....
 Ni dah terbang rendah sebab dah nak sampai...tengok apa benda petak2 kuning ..hijau ..coklat tu..dah berada dibawah baru tau..itu ladang bunga canola yang buat minyak canola tu..ni dah masuk Peranchis..dah dekat nak sampai...
 Rendah..rendah lagi.....dah nampak rumah....

 Suasana dalam kapal terbang masa makan.....(aik..Che Mat..jgn le renung je nasik lemak tu...makan le)
gambar bawah ni sila abaikan anak sape yang lena tu...ni le rupa nya kalau tak ramai penumpang.....boleh tido mana2..boleh lepak mana2.....takkan ada orang naik lagi..iala..mana ada kapal terbang berenti ambik penumpang tengah2 jalan tu...
 Masa balik....tengah malam..semua orang tido..terlentuk2..tapi saya duk tepi tingkap tak boleh lena..jadi tengok luar..dapat saksikan matahari naik diatas awan..beribu kaki diudara.....mula2 napak merah2 sikit je..lama2 nampak matahari..tak tau le mana ni..awan tebal...
 Gambar bawah pulak masa keSydney....ni dah nak sampai...awan berkepul2 macam kapas
Gambar atas..... Masa lalu utara Australia...
 Ni dia KLM yang besar gedabak ni...bawah hensem gak pramugara dia...
Ni pulak kenangan...tempat simpan makanana ni ..kat ekor kapal terbang...masa ni seat saya yang belakang sekali..sembang le dengan dema yang ramah tu
masa sampai sini pilot buat pengumuman...tengok bawah.....yang tepi tingkap boleh le tengok..rasa nya gurun kat utarav Autralia tu..dan  gambar bawah...tu dia bandaraya Sydney dah nampak.....
Dalam 2 minggu  ni berita paling panas dan terpampang dimana2 ialah berita kehilangan MH370...yang misteri....paling benci baca pelbagai spekulasi dan kata2 pedas dari mereka yang anggap diri mereka bijak pandai...itu tak kena ..ini tak kena....kesian le pada mereka yang dibidas dan difitnah macam2...
bagi saya yang baru beberapa kali terbang...kenangan dan pengelaman dalam kapal terbang tetap segar dalam ingatan....

Kali pertama terbang dalam tahun 2002 kalau tak salah..dengan MAS ke Kota Kinabalu....kapal terbang pun sederhana besar..pengelaman  yang menarik  masa pergi ialah pesawat kami terpaksa berlegar2 beberapa minit..sebab cuaca buruk kat KK...tak boleh nak mendarat kut,  pilot buat pengumuman  akan ke Bandar Seri Bengawan....masa tu takut jugak le....dah sampai tak boleh mendarat pulak...
masa balik ok je kecuali delay .... dekat sejam jugak...sebab?tak tau..tak dibagitau...tak tanya pun..

Lepas tu terbang ke Jakarta ..tapi ini dengan Kapal terbang Belanda...KLM..besar gedabak kapal terbang nya...kapal terbang ni dari Amsterdam..singgah turun dan ambik penumpang diKLIA...sambung penerbangan  keJakarta......pramugara..pramugari mat saleh...takde la lawa2 macam MAS punya..dah berusia..tapi semua ok je....

Paling lama dalam penerbangan keParis..13 jam..takut tak usah cakap..iala..13 jam macam2 boleh jadi..tapi Syukur Alhamdulilah...selamat sampai...

Lepas tu keKrabi pun ngan Air Asia..sejam lebeh dah sampai..tak dan nak lena...semua nya ok...lancar je Alhamdulillah..

Bulan April lepas ke Sydney pun ngan Air Asia..hampir 8 jam...takde le apa2 yang menarik..cuma masa balik punya le bising...hampir separuh penumpang Filipina yang akan transit diKLIA dan lepas tu terus terbang ke Clarks..Manila..udah macam paso ikan weh...!!

Dalam negara pernah terbang dengan MAS dari KB ke KL.....ok je cuma delay 2..3..jam marah betoi..sebab penat menunggu

Ke Bali pulak ngan MALINDO AIR...ni paling best ...kapal terbang baru..bersih dan selesa...penumpang tak ramai masa pegi...lepak ikut suka...dapat ambik gambar banyak pemandangan laut dan pantai masa terbang rendah....nampak kawah gunung berapi dari beribu kaki diudara....

Ini le pengelaman beberapa kali naik kapal terbang..
orang yang dah naik berpuluh2 kali tentu lebeh banyak pengelaman....

Pengelaman yang beberapa kali ni terasa kapal terbang tu dekat dihati...memang sedeh dan sebak hari pertama tahu MH370 tu hilang..kemana..macamana..apa yang berlaku diatas sana..macamana le keadaan nya..YA ALLAH selamatkan le mereka..anak2 kapal dan penumpang.TAK DAPAT DIBAYANGKAN APA YANG TERJADI SEBENARNYA....
kalau dah sampai ajal semua nya..kami redho...Engkau lah yang MAHA BESAR DAN MAHA MENGETAHUI...