RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Monday, April 13, 2015

Setiap kali langit gelap

Setiap kali langit gelap dan guruh berdentum..hati terasa takut...hujan lebat menjadi igauan ngeri pulak..
Semuga kami semua dalam perlindungan MU YA ALLAH
kami bersyukur diatas limpah kurnia MU

TAP...emm..m..

11 April 2015..sendirian keKuala Dipang.
Ada perjumpaan anak2 Perak yang bernaung dibawah komuniti TEMAN ANAK PERAK FB.
Ahli ramai..14ribu leebh tapi yang dapat menyertaai acara kali ni hanya 300 orang macam tu..
Sampia diDewan Dato' Azaman Mahalan pukul 8 40 pagi..maseh awal walau pun menurut berita yang diuar uarkan bermula 8 pagi.
Biasa la tu kan...dah daftar...terus kekumpulan yang sedang memotong pucuk paku.Ada 4 orang kat situ..terus join..kepak2 pakai tangan je..sebesen besar..pucuk paku untuk buat kerabu dengab kerang.

Biasa la..walau pun mc berulang kali mintak ahli2 bergotong royong tapi..ada la beberapa kerat buat nohen je..duduk kat kerusi main2 handphone...tak malu..time makan dema la yang laju..tolong tak hendak...
Kesian yang ngopek kerang berkilo2...ngupas bawang..potong cabai..dan masak...

Nama je majlis suaikenal..tapi..ntah apa2 la...kenal sorang dua je...AJK nya atau admin..tak buat jadual aktiviti yang teratur..patut nya ada majlis suaikenal..sapa2 ahli yang sampai..kenalkan diri...sistem pembesar suara pun berdengung2..ntah apa yang dicakap tak paham pun...sakit telinga ada la...Dah bagitau dan tegur tapi takde respon..
Pukul 12 lebeh balik..walau pun acara tamat pukul 6 petang.

Monday, April 6, 2015

Akan kesana lagi kali ke 2 ...tunggu...

Kepada yang bertanya tentang naik keretapi ke Bangkok...saya catatkan disini je ya....malas nya nak jawap mesej...kat sini semua boleh baca....
Kat stesyen comel ni sempat turun dan bergambar...lurus2kan pinggang jugak...


Keseluruhan nya memang selesa pergi ngan keretapi..bawak barang banyak mana pun tak pe...tak timbang pun macam kapal terbang..
Jadi masa shopping tak perlu le takut terlebeh berat barang...
dan yang penting..bawak apa pun boleh kecuali le dadah atau senjata api buah ke..sayur ke..beras ke...apa je le..masa turun untuk cop pasport diimigresyen Padang Besar tu ..bawak je le turun...nnt dema tengok le beg..saya hari tu kastam tu tanya bawak apa..kabo je le bawak baju kotor.... barang makan ..buah2 untuk makan sendiri..,..dia kata tak payah le bukak beg...
Ha..ha..ha...nyesal tak beli macam2 lagi....

Dalam keretapi...kita boleh jalan2 kecoach lain..lepak2 kat restoren dan kalau berhenti agak lama distesyen2 keretapi kita boleh turun sekejap...
Pemandangan kiri kanan sepanjang jalan pun ok...tak le boring sangat...
tambang pergi balik naik keretapi hanya 225 ringgit je...tapi yang paling mesti ialah...cuti kena la lama sikit...naik keretapi pergi je dah 20 ke 22 jam..balik pun macam tu...tapi tak rasa sangat lama sebab malam kita tido kan...

kalau pegi Jakarta  dulu.....Bandung....Bali..atau tempat lain memang rasa tak nak pegi lagi untuk kali kedua sebab banyak tempat lain lagi nak pegi..tapi pegi Bangkok ni rasa akan pegi lagi kali kedua sebab banyak tempat yang menarik tak sempat pegi hari tu..
Yang pertama teringin sangat nak pegi tengok ladang bunga matahari diLopburi  atau Saraburi...masa pegi hari tu bunga matahari dah dituai..takde bunga lagi..masa terbaik untuk tengok bunga matahari ialah bulan November hingga awal Januari...

lain2..teringin nak keladang Jim Thompsom ..boleh la google tengok keistimewaan ladang ni...Jim Thompson ni pernah hilang secara misteri diCameron Highlands..tak jumpa sampai sekarang...

selain dari tu teringin nak ke River Kwai..death railway train..juga red lotus dan hellfire pass...red lotus mmg cantik la kalau tengok gambar2 digoogle....


Sunday, March 29, 2015

Selamat tinggal Bangkok

Hari terakhir diBangkok..,maseh sempat jalan2 sebab keretapi dijadualkan bertolak pukul 2.45 petang.
Mula2 pergi sarapan kat kedai halal yang selalu kami pergi tu..tuan punya kedai ngan pekerja dia dah kenal kami...

Lepas tu ronda2 pasar pagi dekat2 hotel je..
Beli buah kundang 80 baht sekilo..beli beras pulut susu 40 baht sekilo..beli makanan lain jugak macam buah dan minuman...
balik hotel kemas2 barang..dari satu beg dah jadi 2 beg..biasa la beg pun pandai beranak....
Bagitau budak kat kaunter hotel mintak dia call teksi pukul 1.30..kalau naik BTS dan MRT susah sikit sebab beg dah bertambah berat dan dan jadi dua.......sempat la solat dulu..1.lebeh bertolak kestesyen Hua Lamphong..tak jauh sangat..20 minit dah sampai..tapi tengahari sesak sikit jalan..30 minit baru sampai..maseh ada banyak masa....
naik teksi baru ALTIS..maseh terbau plastik nya..pakai meter kena bayar 78 baht...
tanya pemandu teksi yang pegi floating market semalam dia nak 150 baht...

Sampai stesyen Hua Lamphong..Zul jaga beg..kami lintas jalan kekedai halal yang En.Rahmad bawak kami makan masa mula2 samapi hari tu..sayang sekali tutup....tanya kat pekedai disitu..tapi sepatah haram tak tau cakap inggeris..siap tunjuk makan dan cakap muslim..tapi...hampa belaka..bukak google..google2...kedai makan halal distesyen keertapi tu..nak nanges la bila tau rupa nya ada gerai halal dalam foodcourt dia..
Cepa2t pegi beli nasi dan lauk pauk...harga 50baht untuk bekalan dalam keretapi..lain2 makanan bekalan kami ada la buah2an....dan air....dalam restoren keretapi boleh beli jugak tapi mahal dan diragui jugak la kehalalan nya...

Pukul 2.45 tepat keretapi pun bertolak...Selamat tinggal Bangkok....
macam masa datang hari tu penumpang nya ramai backpackers dari eropah yang nk ke Malaysia..diaorang suka sembang2..dapat la kawan baru,..
Kami dapat kenalan dari Chiangmai..nama dia Waili...backpackers dengan seorang kawan dia..diaoarng nak ke Langkawi ..KL..dan Melaka..dia orang nk turun diAlor Setar..tapi kami suruh dia turun diArau lebeh dekat ke jeti Kuala Perlis...Dia dah bagi no.telefon dan alamat dia diChiangmai...dan jemput kami datang berjalan  kesana pulak....
Kenanagan distesyen Hua Lamphong sebelum balik keMalaysia...



Setelah hampir 20 jam..sebab tak delay macam hari tu...kami selamat sampai diButterworth....kami ambik bas balik keIpoh...Alhamdulilah selamat sampai dengan  banyak pengelaman dan kenangan manis diBangkok.....Insya ALLAH dengan izin NYA akan sampai kedestinasi lain pulak seleps ini.....
 Air limau yang dah diperah disejukan..boleh minum dua botol sekali gus..tanpa gula..blender depan kita..sedap nya..nanges la...kalau ada diMalaysia...kalau jumpa liamu ni yang manis akan buat sendiri..tapi limau ni susah jumpa yang manis diMalaysia..selalu masam...
 Nyonya ni jual bunag pulak...
 Pisang bakar..sedap..dah suruh suami beli arang banyak2...nak bakar pisang pulak..
 Telur dan ubi keledek bakar...ubi ni memang selalu bakar sendiri kat rumah..sedap...
Dema pun ada lepat dan kue koci ...tapi tak beli..tak tau apa dia orang bubuh kan.....
Buah kundang atau asam menia...besar2..manis bersari..tengok pun dah terliur..cara diaorang ikat bpun dah menambat hati..kreatif dan bersungguh2 nak cari rezeki...
 Dipasar ni paling banyak jual buahbuahan..sebab tu kulit dema cantik kut..makan buah banyak...

 Pasar pagi Silom...dekat hotel..tengok Kak Limah tengah meronda....





Pegawai keretapi dah bersedia untuk bertugas dari Bangkok ke Butterworth.....macam pilot pulak uniform dema...pada hal dema la yang bentangkan katil untuk kume tido..tapi dema jugak yang tolong penumpang turun naik keretapi...dan pastikan semua dah ok baru keretapi bergerak...

 Pukul 8 malam...hari dah gelap...katil pun dipasang.....
 Apa lagi..nak tengok pemandangan luar dah tak nampak apa2..tido le kita wehh....
 Ini selimut ya...mesti dalam plastik tau..sebab baru dobi....
Ini Zul sedang bertukar gambar dan no.hp dengan Waili....
Pagi2 ada yang menjual pulut ngan ayam goreng....ada orang Pattani..muslim...
 Dah sela,mat sampai keMalaysia..Bukit Keteri berdiri diPerlis....






Kenangan bersama Waili..sama purple....nanti jumpa lagi ya..

Bunga..bunga..bunga...Pak Klong Talad

Balik dari floating market kami rihat kat hotel kejap....duit baht nampak nay macam dah nak habis...korek punya korek ada duit Malaysia dalam beg duit..ha..aa...apa lagi Kak Limah ngan Zul pegi tukar kat money changer disebelah hotel..dah ada duit baht nak ronda lagi..kali ni ketempat yang pelancong ramai tak tau....kami bersiap dan jalan kaki kestesyen BTS Surasak..turun di Saphan Thaksin...tepi sungai..tambang 15 baht je...naik feri kena 15 baht lagi..kami turun kat pier no 7...terus jalan kaki 5 minit dah jumpa pasar bunga PAK KLONG TALAD..Terpesona dan teruja tengok ribuan bunga digerai dan sepanjang jalan...bunga..bunga..bunga..bunga ros paling banyak..murah sangat ..satu bungkus 50 baht!!
Ya Allah mana datang nya bunga banyak2 ni..rupa nya pasar bunga ni dibuka 24 jam..paling banyak bunga belah malam bila lori dan pickup akan sampai menghantar bunga dari utara Thailand yang sejuk cuaca nya macam Chiangmai...
 Posing dipier no.7  Sungai Chao Phraya
 Bunga taik ayam....
 Bunga butang
 Sepanjang jalan ni dipenuhi bunga..bunga..bunga...
 Taik ayam digubah..untuk sembahyang dema kut...

Ni masa dalam feri ...feri ni untuk pengangkutannn oarang tempatan bukan untuk pelancong..tambang muarh je 15 baht ..turun kat mana2 pun boleh...dan bawah kawan baru diBangkok..orang Pattani kerja diBangkok...


satu bungkus 80 baht...ros merah...wangi dan cantik...
 Pink kaler
 yang ni 50 baht..murah giler....
 Mana datang nya bunga orkid banyak macam ni..murah pulak tu...25 baht satu ikat....
 Cempaka...wangi...
Teratai....
 Orkid lagi....main ikat2 je...

 kiri kanan pasar bunag...ada macam2 nama pasar bunga ni...
Ros merah.....
masa ni maseh petang..maseh tenang ..start pukul 7 malam..dah sibuk dengan lori bunga sampai...


 Bunga matahari ...musim yang paling banyak bulan Disember..masa ni dah kurang...dah mahal
 Bunga teratai..putih dan pink

Bunga cina..sangat wangi

 Bunga telang pun ada ..untuk nasi kerabu kalau diKelantan
 Bunga..bunga..bunga...