RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Monday, June 22, 2015

Ayuh kita mengembara..!!

Blog walking...suka keblog travel Indonesia selain blog travel blogger Malaysia..
Oh..!!rupanya RAJA AMPAT diIndonesia tu nampat sangat cantik...
juga pantai pink diLombok itu juga sangat cantik kejadian nya...bayangkan pasir pantai warna pink!!

Dari blog2 travel Indonesia..ramai dari mereka sangat cemburu dengan Malaysia...
Cemburu sebab rakyat Malaysia tidak dikenakan VISA untuk melancong..melawat dan mengembara ke lebeh 150 negara didunia..istimewa kan??hanya  perlu ada paspot je...tengok la betapa indah dan baik nya nama MALAYSIA dimata dunia...
ya..rakyat Malaysia berdisiplin dan tidak akan jadi PATI dinegara lain..cukup masa akan balik...berbeza dengan Indonesia..yang pasti dan yang nyata mereka menjadi PATI dinegara kita pun dah berapa ratus ribu orang??
Ini belum lagi dinegara lain....ya la..diaorang ramai yang susah...rakyat nya ramai..sanggup bergadai naywa naik perahu ditengah laut untuk masuk negara kita...
Masa kat  Madinah dan Mekah.tengok .ramai sekali rakyat Indonesia yang bekerja dan berniaga...ada gerai bakso lagi disana..tapi rakyat Malaysia??ada kut...tapi kurang...tak jumpa pun...mungkin diMalaysia semua nya senang..mudah...ada bantuan itu ini...ada pinjaman itu ini....

ADA  jugak yang sangat cemburu dengan keindahan menara kembar PETRONAS kita..cemburu dengan LRT...MONOREL..ERL..MRT yang kita ada..
ADa yang mempesoalkan..kenapa kita tak ramai yang suka mengembara??anak2 muda Malaysia kurang mengembara..sedangkan semua nya mudah tanpa perlu visa .....
ayuh!!kita mengembara...eh!saya pulak yang bersemanagt...tak sedo dah tua..

Meh sini..nak ajar..

Masa begitu pantas berlalu..
Jun dah pun sampai kepenghujung,,
Pelbagai peristiwa berlaku...rutin kehidupan pun mengambil masa sehari2..berlalu dan datang..
Yang pahit..manis...sedeh dan gembira...lumrah kehidupan..Alhamdulilah...semua nya dengan begitu teratur dibawah penentuan NYA..

Hari ni dah masuk harin ke 6 berpuasa...semua nya baik2 saja....dipermudahkan..cuaca panas terik diIpoh...tapi tak sepanas dan seterik diPakistan yang kabar nya lebeh 100 orang telah mati terkena strok haba...

Tahun ni ...harap2 semua dapat berkumpul merayakan aidilfitri....bersama mak...adik beradik ..anak2 sedara cucu2 dan cucu2 sedara yang dah bertambah...

Adam dah sekolah..Zara pun dah keTadika...Aydran Ariq pun dah dua bulan usia nya...pagi kemarin keklinik ..nangis kena cucuk!!

Dan sekarang Aiza tengah dalam persediaan awal  untuk sambung belajar diUK...Semuga semua nya dipermudahkan...semuga ada rezeki dengan MARA...Walau pun hingga kini tiada berita yang menggembirakan..

Selamat berpuasa untuk semua...dah kebazar Ramadhan??saya belum..tapi suami dah pegi petang kemarin...teringin kerabu mempelam dan kerabu pucuk paku kata nya..tapi sungguh menghampakan!!!
kerabu mempelam nya cuma mempelam dihiris2 dan sedikit cili potong digaul...rasa nya ??masam semasam2 nya..itu saja bahan kerabu mempelam nya...


Hello..kalau tak tau masak..tak payah la nak berjualan..buat dosa je orang yang mempeli...MARI KERUMAH ..KITA AJAR BUAT KERABU MEMPELAM..
 MEMPELAM YANG DAH DIPARUT HALUS.....
..MESTI DIGAUL DENGAN CILI API..BAWANG BESAR,,UDANG KERING GORENG...YANG DITUMBUK KASAR..
DIPERAH LIMAU NIPIS SIKIT...DIGAUL GARAM DAN GULA...
DITABUR KACANG TANAH GORENG OK???
BOLEH TAMBAH PARUTAN KARET..ATAU KACANG PANJANG DIPOTONG HALUS..ATAU DIGAUL SOTONG KERNG YANG NIPIS BERGULA TU....
JIKA SUKA ADA YANG MASUKKAN SERAI DIPOTONG NIPIS.....
Baru le ada rasa kerabu mempelam..

Sunday, June 7, 2015

Kenapa suka berjalan?/Melancong/Mengembara??

Sekarang..banyak sungguh  blog travel...bermakna ramai yang suka berjalan..melancong atau mengembara,,
Blog2 travel ni ditulis untuk jadi panduan pembaca yang suka membaca dan mendapatkan pengetahuan...Jadi panduan berguna dan kongsi pengelaman..

Sejak kecil..sejak saya tahu membaca...darjah 3 masa tu..saya sangat suka membaca..buku2 cerita dan novel kakak atau abang sedara saya yang belajar disekolah menengah jadi tarikan..
Masih  ingat ...nama buku cerita tu SI PITAK..memang teringin sangat nak baca..tapi abang sedara saya tak bagi...kedekut taik hidung masin sungguh..tapi saya curi2 jugak nak tengok buku tu..nak baca tapi tak berjaya..cuma dapat tengok kulit je..tu tau nama buku tu..

Dari suka membaca ni le...saya jadi sangat berminat dalam pelajaran Ilmu Alam..suka sangat baca dan tengok gambar2 dalam buku teks yang ada macam2 gambar....dan lepas tu berangan2 mat jenin nak pegi tempat tu...
Tapi ..dapat ke anak kampung yang miskin pegi jalan2 merata2 sedangkan nak makan pun secara sederhana je..
Dah keja..ada duit sikit2..tapi maseh terhad untuk berjalan2  tengok tempat orang..ialah..anak2 nak sekolah..gaji pun kecik..suami pun begitu....jadi angan2 tinggal angan2 je le...
Alhamdulilah....rezeki diberi ALLAH setelah anak2 pun habis belajar...dah ada kerjaya dan kehidupan sendiri...dengan izin NYA dapat jugak la jalan2 sikit...dalam negara...dan Alhamdulilah keluar negara...

Ada yang mempersoalkan...kenapa mesti buang duit berjalan merata??bagi saya tak salah berjalan merata kalau ada rezeki dan amsa...berjalan ketempat orang dan negeri orang..nikmati ekindahan ciptaan ALLAH..Subhanallah..indah dan luas sungguh ciptaan NYA...Ditempat orang kita dapat membezakan apa saja yang dapat kita saksikan...
Berjalan2 itu memperluas wawasan...juga mengasah jiwa...
Menikmati keindahan alam...memandang kehidupan dan cara hidup berlainan...menghargai dan mempelajari ...
Jika pegi bersama keluarga..dapat bersama dan berkongsi masa yang amat berkualiti bersama keluarga...

Secara peribadi...saya ingin sekali ketempat yang maseh asli..kampung dan desa serta menghirup udara segar bersih dari gunung serta sekitar nya...menikmati bunyi gemercik air sungai yang mengalir...
Saya memang tak suka ke bandar besar..suka bandar kecil yang indah dengan pemandangan...

Salah satu bandar yang ingin saya pergi ialah SA PA  diutara Vietnam....selalu orang Malaysia pegi Vietnam untuk shopping..tapi saya pulak nak nikmati keindahan alam...

Bila la dapat pegi ya...masa dan rezeki  Insya ALLAH ada ..tapi kawan untuk bersama pergi tu susah nak cari...suami maseh bekerja..tak boleh ambik cuti lama2...kalau setakat 4..5..hari memang tak cukup..sebab tempat tu jauh diutara Vietnam..kena naik keretapi 6jam..sedang berusaha mencari kawan2 sape yang nak pegi..tapi susah le...selalu kata nak pegi..time nak beli tiket  flight masing2 diam...tak jadi pegi pulak...macam tu le selalu nya




Lain2 bandar yang ingin saya pergi ialah RHYE,BAKEWELL di daerah PEAK DISTRICT......POLPERRO didaerah CORNWALL dan BiBURY diENGLAND...
GIETHOORN di Belanda...Desa WENGEN di Swiss  dan ITTTERS WILLER DIPERANCHIS....semua ni di Eropah..harap impian menjadi kenyataan...kalau ada rezeki nak pegi..tak hendak pegi bandar2 besar..macam PARIS lagi sebab dah pergi dan tak sesuai dengan saya...ZURICH dan AMSTERDAM pun dah pergi..Kalau boleh nak pegi bandar kecik dan kampung serta desa disana...
Insya ALLAH dengan izin NYA...

TERUS LA BERANGAN2..SEBAB BUKAN KENA BAYAR PUN...


Ronda2 diZurich ..2011
 Ni kat AMSTERDAM...
Ronda2 kat PARIS..buat macam kampung sendiri pulak..

Segalanya mungkin..

Gempa bumi diMalaysia..??segalanya mungkin..dan boleh terjadi...
Sedeh dengan berita gempa bumi diRanau...sebak tengok mayat2 bergelimpangan dipuncak Kinabalu...Budak2 sekolah rendah dari Singapura ramai yang terkorban...
Ranau...pekan kecik yang tenang dan damai..
Sejuk je kat situ ..dekat Kundasang..banyak gerai jualan sayuran dan buahbuahan...tapi ALLAH maha mengetahui ...semua nya telah tertulis...
semuga keluarga mereka redha dan tabah menghadapi saat sedeh ini..
Semuga semua diSabah selamat terutama kawan2 yang tinggal disana..Hajjah Jainab sekeluarga..Hajjah Hayati..Supini..Doktor Mahyin..Atie Abid..Din...Hafiz..dan lain2...

MARA oh MARA....

Tahun ni Aiza begitu bersemangat nak sambung belajar lagi..nak ambik Master..
Alhamdulilah selepas hampir 10 tahun dapat ijazah...semangat nak belajar datang...jadi bagi semangat le kami semua...
macam biasa ....anak2 melayu yang tak mampu macam kami ni...memang harap biasiswa atau pinjaman..banyak yuran nak dibayar..sewa rumah dan makan minum lagi...
Sebab nak belajar benda yang takde diU tempatan maka kena la keluar negara...
Em..m..m..memang banyak la yuran pengajian walau pun hanya setahun
Tapi...tahun ni MARA macam takde bukak tawaran biasiswa dan pinjaman pendidikan untuk luar negara..senyap je..website pun macam tak update pasal ni..baca kat fb..kesian budak2 yang nak belajar tertunggu2..ramai yang kecewa...sebab sekarang dah Jun..selalu tiap tahun tawaran dibuka bulan April...

Cakap kat Aiza...tawakal je..kalau ada rezeki ada la...kalau takde rezeki kat MARA tu..kita cuba usahakan la....tidak la sampai nak bergadai bergolok..sebab benda nak digadai pun takde..golok pun laku  ke kalau nak digadai??
MARA pulak kalau call nak bertanya tak angkat2 telepon nya..3..4.. line takde  jawapan... ..tapi apa dema buat ya kat pejabat tu...atau update la status kat website tu..bagitau le tahun ni biasiswa dan pinjaman dibekukan ke..lambat sikit ke,....kesian sungguh budak2 yang nak belajar tu...duduk kat bandar kecik..atau kampung..walau pun dah canggih dengan internet..tapi semua orang ada line internet ke??
Macam Aiza tu ok la..duk diKajang tu...dekat KL..boleh le pegi tanya2 apa yang patut...

Sebenar nya ada jugak badan2 lain yang bagi biasiswa untuk belajar diluar negara..tapi masa Aiza dapat surat tawaran dari U tu...kebanyakan dah tutup...kena tunggu tahun depan ..tapi kalau takde penaja memang U akan tarik balik tawaran sebab tempat terhad...

Semuga segalanya dipermudahkan..Insya ALLAH...

Sunday, May 31, 2015

Terimakasih diatas kurniaan MU

Hari berganti hari..masa begitu cepat berlalu...
Bangun pagi..kemas2 apa yang patut..masak2..sidai baju..menyapu..mop rumah...tengok2 bunga kat halaman...rihat2..
Kadang 2kerumah mak...
pegi ngaji kat mesjid Batu Gajah...
blog walking...baca2 apa2 berita kat Kosmo..metro..em..m..dah tegahari..
Sekarang tengahari dah boleh lelap kejap ..sejam macam tu..kalau kat pejabat dulu time makan letak kepala kejap..pukul 1.45 dah kesurau..kadang2 pening le kepala sebab mengantuk tapi tak dapat nak lelapkan mata...
sekarang..Alhamdulilah dah boleh buat semua benda yang tak boleh buat masa kerja dulu

Ailia mula balik duduk rumah 3 minggu lagi nak due..takut duduk sendiri ...takut labourpain tengahmalam..Jejai pulak suka tido mati katanya
20 April..pagi2 pukul 4 macam tu dema ketuk pintu bilik  kata turun darah tapi perut tak sakit..
so..suruh dema rileks2 kehospital....
Memang kena tahan kat wad sebab 4 hari lagi due date nya..
Jadi berkampung le diHospital Pantai yang10 minit dengan kereta dari rumah kami.
tapi Aili ni jenis tak taha sakit..berhempas pulas  sampaihari kedua tak jugak bersalin nya walau dah induce..
Ha..aa...dah nampak stres..apa lagi caeser le ...dan Terima kasih ya Allah ..aku bersyukur atas limpah kurnia MU..tengahari 21 April selamat la Ailia melahirkan baby boy 3.1 kg...
dan bermula la episod sibuk +leteh Tokma yang dah berumur ni...

berpantang dirumah kami...masak untuk yang dalam pantang..masak untuk yang tak berpantag.basuhbaju..jemur baju..kutip baju..lipat baju..sepasai dah..
jerang air untuk mandi yang berpantang..juga untuk baby mandi...panaskan batu untuk tuam baby..buat susu baby..
juga ada hari kepasar beli itu ini...lama2 Tokma pun macam dah nak demam...
Alhamdulilah yang berpantang sihat..baby pun sihat..ni dah hampir abes pantang..dema dah balik kerumah sendiri..tokma tolong masak2 dan mandi baby je..
Semuga AYDRAN ARIQ menjadi anak yang soleh dan menbahagiakan ibu dan ayah ..aamiiinn...

Monday, April 13, 2015

Setiap kali langit gelap

Setiap kali langit gelap dan guruh berdentum..hati terasa takut...hujan lebat menjadi igauan ngeri pulak..
Semuga kami semua dalam perlindungan MU YA ALLAH
kami bersyukur diatas limpah kurnia MU