RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Monday, August 31, 2015

31ogos..datang dan pergi

31 ogos datang lagi..ini tarikh keramat..tarihk dimana negara ku tercinta mencapai kemerdekaan 58 tahun lalu...tapi tahun ini..sedeh..kecewa dan hampa ..sambutan dicemarkan olih perhimpunan yg dibuat 2 hari sebelum nya...tengok lah wahai bangsa ku...sapa yg ramai memakai baju kuning hari tu...sedar lah wahai bangsa ku..
Apa yg telah diaorang lakukan...


31 ogos jugak hari ulang tahun perkahwinan ku yg ke 34 tahun ...tahun ni..semuga apa yg dikecapi berpanjangan hingga akhir hayat...aku bersyukur diatas limpah kurnia MU yaAllah...terima k asihh  anak2 yang belikan kek dan sambut dirumah...hujan lebat membasahi bumi....masa potong kek...sayangnya Aidil dengan Zara dah balik ke Bangi..cuma kami berenam sambut hari ulang perkahwinan aku dan suami tahun ini dirumah...tapi walau pun hujan..keceriaan berganda dengan kehadiran buahati kami Ariq..kalau ada Adam dan Zara tentu lebeh seronok..lebeh meriah..semuga 31 ogos datang lagi dan lagi....

Saturday, August 22, 2015

Pertemuan..

Pertemuan dengan orang yang kita tak pernah kenal sebelum ni...yang langsung tak pernah jumpa...hanya kenal dialam maya adalah  pertemuan yang agak mendebarkan...esok akan hadiri majlis pertemuan anjuran komuniti Jom labun loghat Perak.....saya hanya join grup ni beberapa bulan yang lalu...hanya baca pos2 mereka yang aktif...komen sekali sekala....harap pertemuan ini akan.menjalin ikatan ukhwah...meramaikan kenalan yang ikhlas bersahabat..mudah mudahan..


Ini le buah nya

Ini le buahnya yang mahal tu..bertambah mahal bila dikatakan banyak khasiat dan baik untuk mencegah kanser...kalau jumpa mesti beli..walau pun mahal..buah nostalgia

Mahalnya...jom tanam

Buah ni masa kecik2 dulu selalu le makan..sebab pokok nya disebelah rumah masa kami duduk dikongsi pekerja lombong diGopeng...masa tu ada apa benda yang boleh dimakan..semua selamat masuk perut..tapi buah ni susah dah nak jumpa sekarang..tak ada yang tanam atau susah nak hidup atau apa...bila dihebohkan buah ni ada khasiat tersendiri boleh mencegah penyakit kanser..tiba tiba harga nya jadi manhal walau pun susah nak jumpa orang jual buah ni...diR&R Tapah ada jumpa ...tapi sagnat mahal..rm 18 sebiji yang sederhana besar nya..ada yang import dari cina...DiIpoh kat pasar Superkinta..kadang2 ada nyonya tua jual..mungki pokok sendiri..sekilo rm 12..mahal kan...kalau dah ada kebaikan dan berkhasiat..jom la kita tanam sendiri...hari ada kawan bagi buah ni dari Perlis..dia tanam sendiri..memang sedap rasa nya..jadi biji nya disemai..dandah ditanam kat rumah mak..dah tinggi 2 kaki gitu..harap dapat makan hasil nya..say Mema g suka buah ni..cuma takde orang jual..susah nak jumpa..durian belanda ni..eh...kat Belanda banyak ke..nanti saya tengok...

Semuga tabah..

Kenapa ya....ada saja cerita yang berunsur fitnah..yang berperasangka buruk...yang entah betul entah tidak..apa la dosa..apa lah perbuatan nya yang menyakitkan hati..banyak sungguh masa..himgga sanggup edit mengedit perbagai gaya dan rupa...semuga tabah...Allah maha mengetahui..sungguh sabar..sungguh tabah...hanya berdiam diri walau apa saja tuduhan dilemparkan...

Monday, August 17, 2015

Hujan..oh...hujan...

Mendung..hujan rintik2..kadang2 hujan lebat..ada hari angin bertiup kencang..dan ada masa panas membahang..itu la keadaan cuaca di Ipoh sekarang..
kalau hujan..seronok nak semai beneh  bunga atau apa2 beneh..cepat je tumbuh nya...
Biji beneh  bunga pun ditabur dalam pasu..atas tanah...sebulan dua lagi akan berbunga..cantik dan meriah...

Pagi ni hujan dari waktu subuh..berhenti sekejap dan hujan lagi...masa macam ni la bagi yang duduk rumah akan berulang kali kedapur,...em..m..bukak peti ais pun berkali2..bukak penutup makanan atas meja pun berkali2 walau pun kadang2 dah tau takde benda pun....
lapo le tu....bukak kabinet cari ada apa.....biskut...megi..kerepek..ha..a...semua bawak keluar...
Bantal pun memanggil2 je waktu ni....hujan oh hujan....

Monday, August 10, 2015

Peristiwa hitam diParis..hati2 selalu..

Hari ni blog walking..cari info2 tentang Giethoorn...terjumpa satu blog dimana penulis nya mengalami peristiwa hitam masa melancong ke Paris..kesian kan......kapal terbang terlepas...kena pegi balai polis buat lapuran...mesti macam ayam ngan itik buat lapuran tu....depa bukan macam kita cakap inggeris nya...kena ke pejabat kedutaan buat pasport sementara ...dan kena bermalam semalam lagi disana....

Paris??sape tak kenal Paris..sape yang tak nak keParis??
Setelah sekali jejakan kaki diParis dan mengalami juga peristiwa hitam.....rasa nya tak mungkin ke sana lagi....kalau takde hal yang mustahak atau kalau ALLAH  menentukan kesana lagi........cakap berlapik jugak lah ya..ntah2 sampai lagi???
Tapi Alhamdulilah..peristiwa yang saya alami tak lah hitam sangat ..coklat atau kelabu aja kut...sebab sempat beringat dan dilindungi ALLAH...Syukur Alhamdulliah..peristiwa tu jadi ingatan supaya berhati2...
Paris memang tak seindah yang disangka....Paris memang cantik....kota cinta ....tempat tumpuan pelancong..tapi disebalik semua tu..ada sisi hitam disana..semuga berhati2 dan sentiasa beringat...

Ini cerita apa yang saya ..suami..anak dan kakak alami masa diParis...kami berempat jalan2 keParis...Amsterdam..Zurich secara sendiri...tidak gunakan khidmat travel agency......pergi sendiri lebeh puas..nak kemana2 dan berapa lama ...jimat jugak dari segi keewangan...sekarang...tiket kapal terbang..keretapi...bas..hotel..semua boleh online...boleh tempah awal....dan boleh buat perancangan mana nak pergi..tempat yang kita suka..tak suka tak payah pergi...saya jujur nya tak suka pegi muzium.....tempat keagamaan...agama lain maksud nya... panggung kebudayaan...galeri...memang tak suka ..
Paling suka tempat yang pemandangan cantik...juga desa2 yang indah..orang kampong le katakan....

Masa kami diParis...satu hari tu gunakan metro atau keretapi jalan2 kekawasan jauh sikit dari hotel..masa kat stesyen metro tu kami semua bawak beg sandang dan sandang dibelakang...dalam beg ada la bekalan air,..makanan...pasport dan yang lain sikit2...macam buku catitan...tisu...ubat 2...
Masa tunggu keretapi tu memang tak la ramai sangat tapi memang perasan ada 3 orang remaja perempuan kulit hitam dekat kami...biasa la Paris dipenuhi oleh mereka yang berkulit hitam ni...dari Afrika la tu..memang rimas lah dengan kehadiran diaorang yang ramai kat stesyen GARE DU NORD  yang macam KL CENRAL tu...

Masa keretapi sampai..kami pun masuk dan remaja 3 orang tadi dibelakang saya ... belum lagi keretapi tu tutup pintu dan belum bergerak..mungkin berhenti lama sikit disitu sebab stesyen besar..tiba2..seorang lelaki mat saleh terpa kearah saya dari dalam gerabak keretapi tu dan tunjuk beg sandang saya sambil mintak saya dan 3 remaja tadi turun dari keretapi tu.saya enggan turun..sebab teringat dan terfikir sape dia ni dan apa yang dia hendak..suruh saya turun..
melihat saya enggan turun...lelaki mat saleh tu keluarkan kad dari jaket dia tunjuk kat saya..ala..macam dalam cerita mata2 gelap kat tv tu..kan selalu depa tunjuk kad dari poket dalam jaket tu??.

Sebenar nya mana kita sempat baca kad tu pun..mana kita tau kad apa..ialah..kad kecik..tunjuk satu saat masuk balik dalam poket..tak sempat nak belek pun..kut dia bagi belek???he..hhee...
kakak kata takpe kita turun dulu...sebab tengok dia macam marah bila saya enggan turun...kami berempat pun turun..bersama mat saleh tu dan dia jugak paksa 3 remaja perempuan kulit hitam tadi turun...konon2 nya la ya...dah tahu dah tektik depa ni

Dah turun..mat saleh tu bagitau remaja tu dah seluk beg saya dan mencuri barang saya....dia mintak kami semua kebalai polis...saya pun bukak beg sandang dan tengok..takde apa pun yang hilang..kalau hilang pun bukan barang  beharga pun...pasport memang simpan dalam beg tu tapi berzip dan susah nak bukak kalau setakat seluk tangan dan buat cepat2

Beria2 la mat saleh tu suruh ikut dia kebalai polis...??tempat lain....??saya tengok kakak dah macam bagi isyarat supaya jangan ikut..jadi saya kata kat mat saleh tu....barang saya takde yang hilang dan kami dalam perjalanan keairport untuk terbang balik ...ntah le dia percaya idak sebab kami tak bawak beg besar pun..cuma beg sandang belakang sorang satu...

Kami nak cepat...flight kami tak lama lagi..kami perlu keairport.    ....itu la kata2 saya untuk bagi alasan yang membolehkan kami tidak ikut dia...cepat2 kami naik keretapi balik dan Alhamdulilah...sebaik naik keretapi..keretapi pun bergerak..tinggalkan dia orang kat platform...
Seorang minah saleh warga emas...cakap kat saya supaya berhati2..mungkin dia pun tahu apa yang bakal berlaku kalau kami ikut matsaleh tadi

Dari apa yang saya baca...remaja 3 orang tu sebenar nya bekerjasama dengan lelaki mat saleh tu..diaoarng ni sindiket perdayakan pelancong..memang la depa tahu kami pelancong..rupa dah lain..pakai tudung..bawak kamera...kalau la saya ikut diaorang ...saya tidak akan dibawa ke balai polis..kemungkinan besar akan dirompak atau apa2 la yang dah diarang rancang..tengok la kan tektik diaorang yang perlu kita sentiasa berwaspada...

Lepas peristiwa tu..beg sandang tak letak belakang dah..sandang kat depan pulak..ha..a..itu le peristiwa hampir tertipu diParis yang saya..suami ..anak dan kakak alami...

Sebenar nya ramai yang kena seluk poket diParis..hilang duit dan barangan lain...kat STESYEN GARE DU NORD tu punya le ramai orang...negro  yang ramai...rimas dan menakutkan tengok perangai diaorang...kesian orang Paris...emm..m..macam kat KL jugak kut ramai sangat depa tu...perangai elok takpe..tapi  ini....sangat memualkan..
PERISTIWA NI JADI INGATAN SUPAYA SIMPAN BARANG BERHARGA ELOK2...SUPAYA TIDAK MUDAH TERTIPU..SUPAYA TIDAK MENGIKUT ORANG YANG TIDAK DIKENALI
DAN TAK TAHU SAPE PUN DIA TU..SETAKAT TUNJUK KAD??SAPE2 PUN BOLEH BUAT MACAM TU KAN..JADI BERHATI2 LAH...



Beg di sandang dibelakang...disini la kami hampir tertipu..Paris 2011





Tu diaa...a... beg digantung didepan pulak....nampak..nampak??Ni saja bergambar kat sini dalam perjalanan kepasar pagi ..duk hotel lain..mana mampu duk sini...yi huu...