RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Monday, October 13, 2014

Nak tayang jugak...penghibur hati

Ini bukan bunga yang saya tanam...saje tayang gambo tulip ni sebab serupa ngan ros jepun dibawah tu..beza nya ros jepun kecik..tulip besar..gambar diambik kat Keukenhof Amsterdam masa disana dulu....
Koleksi ati2 saya..senang hidup..senang jaga..murah dan yang penting cantik mempesona..menghibur hati lara...kat bawah bunga kertas gantung..ungu nila warna nya...
Kat kebun ada pisang yang renek ni...buah dia tak besar2....untuk hiasan je....

Ni kunyit ditanam suami..bangga betul dia...daun kunyit tu labar dan besar tapi....dua je pun...
 Koleksi cili api saya....yang putih besar tu beneh nya dari Bali...yang hijau tu biasa le dari belakang rumah dan yang ungu tu cantik dimata saya...
Ni le bunga ros jepun sekali pandang macam tulip...tapi kecik je....nak banding ngan tulip kat paling atas tu....

Setelah 40 hari

Hari ini genap 40 hari bersara....
seronok??ya...kepala lapang selapang2 nya..banyak benda tak perlu fikir
nak pakai baju apa hari ni?nak pegi bertugas mana hari ni??tapi selalu nya dah tahu nak pergi bertugas mana sebab saya yang arrangge..boss ikut je...transport pun saya yang arrange..
masa bertugas pulak,macam2 masalah pulak..ialah sape yang suka pegawai penguatkuasa???walau pun belum sampai tahap kena maki..tapi yang menyakitkan hati memang ada...Balik dari bertugas diluar daerah Ipoh atau Kinta memang penat....perjalanan saja dah lebeh 2 jam...sakit pinggang dah biasa le...Teluk Intan..Tanjung Malim..Kerian..Manjung...LMS...jauh tu..lama duduk dalam kereta...

Sampai Pejabat..rehat2 kejap..buat lapuran pulak.....
Apa pun itu cerita masa keja...terima kasih pada semua kawan2 unit saya dan Boss yang dikasihi Doktor Zainab dan 2nd Boss Doktor Norsazila yang begitu memahami...
kenangan 5 tahun diunit UKAPS ini memang manis2 dan sentiasa dalam ingatan...menyamar jadi pesakit..menyamar jadi orang awam..mengintip..merisik...serbuan...ohh...teringat bertugas diBukit Selambau Kedah...sampai 12 tghmalam mengintip......perut lapar...badan leteh....
paling best bertugas diPulau Pangkor....nak gelak ada ...nak marah lebeh lagi dengan Doktor2 disitu...emm..m...biar le jadi kenangan sampai bila2....
Begitu lah..kalau tak bertugas dalam unit ni tak tau apa2 pun tentang Hospital swasta..klinik swasta..Pusat Hemodialisis swasta..tentang Doktor2 swasta...tentang Jururawat swasta....tak tau pun Hospital KPJ tu ada diIndonesia...ada diBrisbane Australia...

Dah bersara buat apa??bersara ..bersara le kan.rihat2..rileks2...jalan2..buat apa2 benda yang suka..pergi mana2 yang rasa nak pegi.....takkan nak keja kut..kalau nak keja dan nak cari duit buat apa bersara..keja yang terakhir ni pun dah cukup bagus..gaji pun dah ok...ALHAMDULILAH..DAH KEJA 34 TAHUN..CUKUP!!BAGI MASA KAT DIRI SENDIRI PULAK...

Jadi bangun pagi..tunaikan kewajipan...tengok2 bunga kat halaman(ciput je bunga nya)..sapu2 rumah..kemas2 sikit...sidai baju yang dah dimesin semalam...bancuh le air apa2 kalau rasa nak minum..kalau rasa nak pegi mana..joging ke..pasar ke...saja ronda2 ke...siap2 dan pegi...
Sesekali kerumah mak...jenguk mak dan bawak mak nak pegi pekan ke...nak beli barang ke...
tengahari rasa nak makan masak le simple2..suami selalu tak balik makan...kalau balik makan le sama..
Kalau malas masak ...makan le kat luar..atau beli lauk2 masak nasi kat rumah...tapi selalu nya masak je kat rumah..goreng ikan...makan ngan nasik panas2..cicah kicap dipatah2 cili api...sedap...

Lepas makan selalu nya kutip kain dan lipat kain...tengok tv..baca buku..majalah..atau baca blog kawan2...berFB....atau bukak mesin jahit ..jahit le apa2..tudung ke...shawl ke...tapi semua jahit ni testing je..baru belajar jahit setelah bersara...ha..ahaahhaa..
petang kalau rajin masak le apa2 kue....itu kalau rajin..tapi selalu nya MALAS le...sebab dah masak takde sape nak makan....

dah redup selalu nya lepas suami balik akan berkebun dibelakang rumah....
Kebun pun ciput je....ha..haa.ha..bukan kebun kut nama nya..
kalau rajin selalu nya berbasikal dibelakang rumah tepi sungai Pinji....belakang rumah MBI ada buat joging trek..boleh berbasikal disitu..
Malam ...selalunya tengok tv....atau keluar jalan2 dimall..
Lain2 aktiviti tak perlu le catat....Subhanallah...YA ALLAH AMPUNI LAH SEGALA DOSA KU...AMPUNI LAH SEGALA DOSA KEDUA IBU BAPA KU...AAMIINN.....

Tuesday, September 2, 2014

Sedeh dan sebak diminggu terakhir

Minggu ni minggu terakhir bekerja...
5 September dihari jadi nanti akan tamat le perhidmatan sebagai penjawat awam..
sain bersara 60 tahun ,,tapi memohon bersara awal...Alhamdulilah permohonan diluluskan...
Bagi masa pada sendiri pulak...nak buat benda2 yang tak boleh buat masa keja...emm..m..semuga diberi kesihatan untuk mengharungi hidup selepas ini..Insya ALLAH..

Kenduri diPasir Mas..

Akhirnya 23 Ogos 2014..anak angkat kami Mohamad Zulkarnain selamat bernikah...saya dan suami kePasir Mas 22 Ogos..Jumaat..ambik cuti sehari sambung weekend...
sampai Pasir Mas dah tengahari...terus kerumah Nain..tak sesat kali ni sebab dah ingat2 sikit jalan kekampong tu...
Sebelum sampai suami bersolat Jumaat diBukit Bunga...singgah makan dan beli dokong yang tengah musim..manis2 dokong nya..sekilo 50 sen..mana anak dapat??dalam perjalanan kat lebuhraya timur barat jumpa kem,alangan konvoi motosikal berkuasa tinggi...harap yang terbaring tepi jalan tu ok..jauh jugak nak tunggu ambulan datang...

Dirumah Nain..sempat le tolong apa2 yang patut...masak pulut semanagt dan telur warna warni...petang dalam pukul 6 bertolak keMachang untuk upacara akad nikah..jauh jugak ya ..sejam lebeh sampai..maghrib dirumah kawan Nain..lepas tu kemesjid bandar Machang...tak sangka jumpa encik Nordin dan cikgu Nik disitu..suami isteri ni adalah jiran kami diBatu Gajah dulu..cikgu Aiza jugak...janji akan kerumah diaorang esok lepas  makan kenduri..

acara akad nikah ringkas je...tahniah ya...semuga kekal bahagia keakhir nyawa..lepas tu kerumah pengantin perempuan pulak..makan2 dan yang pasti tetamu dijamu buah dokong..berbakul2.....antara menu yang menarik ialah kerabu kaki ayam..rasa nya boleh lah ..rupa nya ayah pengantin perempuan bawak 60 orang tukang masak dari Thailand untuk masak lauk pauk kenduri..ramai nya..masa kami balik diaorang ramai2 tengah melapah daging lembu..2 ekor tumbang lembu nya
Lepas makan balik kePasir Mas..sebab leteh..leboh dalam sekelip mata..tapi tengah malam terjaga jugak..sebenar nya kami tidur dalam bilik pengantin..ialah pengantin nya lagi 5 hari baru datang bertandang...

Esok nya..pagi2 siapkan goodies bag untuk sedara mara yang akan bersama kekenduri....orang Kelantan kata berlarak...lepas tu Nain bawak jalan2 kekebun Mek kutip buah salak yang bnayk dan dah masak dipokok....jalan2 kat bendang Mek jugak..
Pukul 9 lebeh dah bertolak keMachang..janji pukul 11 dengan pehak pengantein perempuan...semua nya berjalan dengan lancar...lauk kenduri yang spesial ialah solok lada...lepas tengok pengantin bersanding kami kerumah Cikgu Nik...suami dia ambik kami kat depan hospital Machang...rumah dia pun belakang hospital je..sembang2 jap dan kami balik kerumah pengantin ..ambik  mak Nain yang tumpang kereta kami..terus balik Pasir Mas...
petang pegi rumah adik saya di Pengkalan Chepa..tapi sebelum tu jalan2 diSabak..beli otak2 yang dijual disitu...santai2 kejap tepi laut...
Lepas tu kepasar malam Pengkalan Chepa tengok Mail adik lelaki saya berniaga..dah berpuluh tahun dia berniaga dipasar malam...seronok pul;ak lepak2 dipasar malam tu...

Tidur dirumah Mail dan esok nya sebelum balik singgah beli buahtangan sikit....dan sempat singgah kat nurseri diRantau Panjang beli pokok bunga.....

sampai rumah dah petang..santai dan kemas2 rumah....esok dah keja...

Monday, August 25, 2014

Balik kePadang ..terbang ke Malaysia

Kenangan kat gerai murtabak mesir depan hotel..sedap murtabak ni....
Antara rumah kuno yang ditemui didesa2 diBukit Tinggi...
Bakar apam balik pakai arang..panas nya..dan yg buat sedap sebab pakai kain pelikat..
 Gunung Merapi..dan kenangan didesa dikaki gunung Merapi..cantik bunga loceng tu....


Beli tiket untuk masuk Istana Pagar Ruyung..cuti lebaran..ramai...
Ada yang mandi diair terjun Lembah Anai..air tak le sejuk sangat....
Teluk Bayur..sampai jugak aku..ada lagu dari Eirnie Djohan..Selamat tinggal Teluk Bayur..
KePadang ngan kereta ni...tak pakai Innova..ok le 3 orang je...
Jambatan Siti Nurbaya...ni diPadang...tempat sejarah ni..
Jumpa rekrut polis wanita kat Airport Padang..manis lg le polis kita berseluar panjang dan bertudung
Beli nasik bungkus disini..makan diairport sebelum balik.....
Bye..jumpa lagi ya....Padang dan Bukit Tinggi...lepas ni pegi tempat lain pulak ya...tak mungkin pegi satu tempat 2 kali sebab ada banyak tempat lagi nak pegi..hu..hu..hu..my dreaming destination next???...

Maninjau..memukau...

Ada desa dibawah tu..tepi Tasik Maninjau....
 Labu banyak dijual didesa dekat Maninjau......buat pengat sedap ni....
Desa cantik dilembah bukit......
 Ini le rupa Kue Bika..sedap...dan atas cara membakar....panas nya ..kesian....
 setiap rumah ada taman bunga kecil..cantik


 Bunga ni ditanam dan dijaga di Maalysia tapi di Maninjau tumbuh liar ditepi jalan...

Berjualan Tshirt ditepi jam gadang...pilih2..mana berkenan
Ini Grand Canyon Bukit Tinggi..tengok live mmg cantik.....
Bunga ros yang tumbuh ditepi jalan..sebab sejuk ros ni nampak cantik
Angkut durian guna raga mac ni..kreatif..senang nak masuk dan keluarkan durian..motor pun seimbang
Pemandangan sawah padi...ke Tasik Maninjau..cantik.....
 Tu dia Maninjau...luas..cantik..sejuk dan berkabus...
dari pondok usang...menikmati pemandangan....