RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Saturday, April 19, 2014

Dah nak kawen..

Hari ini Sabtu..ada jemputan majlis perkahwinan diDewan Bandaran Ipoh..anak kawan..

Pagi ni jugak anak angkat kami datang bersama tunang nya....saya dah pernah jumpa ..tapi ni nak kenalkan tunang kat babah pulak...Dah nak kawen..
Insya ALLAH  akan melangsungkan perkahwinan pada bulan Ogos nanti..
Semua urusan sedang berjalan lancar diPasir Mas Kelantan..
Tahniah dan semuga semua nya berjalan lancar...jadi Ogos ni akan berkampung diPasir Mas pulak...Alhamdulilah..jodoh nya dengan orang Kelantan jugok...



Nain..berbaju merah anak angkat kami yang akan kawen Ogos ni...sedang ronda2 dengan PakDak..


Bawak diaorang makan nasikwangey..waggey..orang Ipoh ntah pe kena panggei nasik  ganja...
lepas tu beli kacang kat kampung kacang putih...petang diaorang kerumah mak sedara diManjung...
Insya ALLAH kalau diizinkan nya..boleh le lepas kawin nanti mama buat kenduri doa selamat diIpoh pulak...jiran2 semua kenal anak angkat kami ni sebab dia ni peramah...ringan tulang....
Semuga akan berpanjangan ke pelamin dan bahagia selama nya...aamiin...

Muka dah gelap...

Hujan..setiap petang  diIpoh..ada hari angin bertiup kencang..petir dan kilat silih berganti...
Petang Jumaat sebaik je lepas punchcard..angin bertiup kuat...masa tu tengah payung kan pembantu tadbir unit kami yang tengan sarat mengandung menuju kekereta...angin dan hujang dah terbangkan payung..jadi basah sebasah2 nya....kesian mak buyung...

Malam dah mula rasa seram sejuk...walau pun sampai rumah terus mandi...hati berkata2...oh..memang le ya badan dan pertahanan badan dah berkurang..kena hujan dah rasa nak demam...bukan muda lagi ek...
Jadi sedo2 la diri..lain kali jangan nak meredah hujan...muda2 dulu boleh le..main hujan pun ok...

Apa2 pun Alhamdulilah...setelah panas membahang hampir 3 bulan..sekarang dah hujan dan sejuk....kalau tak hujan pun kat Ipoh akan mendung...tapi maseh ada panas jugak untuk keringkan baju..Alhamdulilah....

Keja kat pejabat pun macam biasa...selalu keluar....saya akan buat jadual untuk kemana2...Kerian..LMS..Batang Padang..Manjung..Kinta...Tg Malim..Kampar..Kuala Kangsar..Hilir Perak Dan Hulu Perak jugak...arrange transport dan seorang Doktor akan keluar bersama...selalu kami berdua atau kadang2 bertiga...
Tugas pun tak le susah mana...cuma perjalanan ketempat yang jauh dari Ipoh akan buatkan kita leteh dan penat...Kalau ke Teluk Intan..Manjung..Kerian ..Tg Malim..atau hulu Perak selalu nya pergi awal...balik pulak selalu lepas pukul 5 sampai pejabat.
keja tak susah mana..pegi periksa..pantau dan buat lapuran klinik2 swasta..pusat hemodialisis swasta dan hospital swasta..Lapuran hantar ke Putrajaya..
Klinik swasta kat Perak ada 600 buah lebeh...Em..m..harap sasaran jumlah klinik yang pegi buat pemeriksaan akan tercapai...muka pun dah bertambah gelap ni..hari2 keluar...

Santai ditepi sungai diIpoh

Minggu lepas masa Aidil cuti 2 minggu diaorang balik Ipoh hujung minggu..seronok le bebudak berdua tu nak jumpa Tokwan..sayang nya Tokwan keja le..petang Ahad masa nak balik KL baru Tokwaan balik..dapat le hilangkan rindu..hu..huhu..hu..
Malam minggu..keluar ramai2 kebandar..Aidil nak belanja mkaan ..sayang nya restren yang kami nak makan tu tutup...cuti atau tutup terus??
Ronda2 ambik keputusan makan nasik Arab kat depan Hotel River Front tepi sungai tu...
Nasik arab nya boleh tahan je sedap nya...tapi tawar tak rasa garam nya..sepinggan 120 ringgit...ada la 3..4..ketul ayam dan daging kambing....Adam mkana bertambah mungkin lapo agak nya..sepetang duk main besikal...lepas makan kami jalan2 kat tepi sungai tu..ramai orang sebab malam minggu..meriah dan happening le..ramai berbasikal bersama keluarga....
Basikal boleh disewa kat situ...boleh kayuh ramai2 sekeluarga...berpeluh le jugak...tempat ni dikenali dengan nama i-city Ipoh..beratus lampu warna warni pasang disini..ada gerai makan...ada gerai jualan barang keperluan..ada muzium jugak..ada jembatan merentangi sungai Kinta dan macam2 untuk warga Ipoh bersantai....



Lepas makan nasik arab..Adam ngan Zara main2 kat River Front Walk...tengok lampu2 disitu..

Thursday, April 10, 2014

Menunggu September

Hari ini Jabatan Kesihatan Negeri Perak mengadakan majlis jasa mu dikenang ...majlis istimewa untuk staf yang bersara dan akan bersara tahun 2014.
Pagi2 lagi dah sampai diKolej Sains Kesihatan Bersekutu Sultan Azlan Shah Ulu Kinta...
ha..a..a..jumpa ramai kawan2 lama...semua nya yang akan bersara dan ada yang dah bersara...macam pasar le suasana dewan sebelum Dato' Pengarah sampai...tak habis2 cerita...em..m..m..banyak cerita lama..bukan senang nak jumpa ramai2 tu...
Hanya beberapa bulan lagi akan bersara..ramai kawan2 bertanya kenapa nak bersara awal..kan sihat dan muda lagi?
Muda memang tak muda..sihat tu..Alhamdulillah...tapi hati dah tertutup untuk bekerja...hati dah tak boleh dipujuk2 lagi..dah leteh..dah penat...34 tahun berkhidmat...lama tu....
Jadi ...biarlah bagi masa pada diri sendiri pulak......rileks2 diusia emas ini.tak nak ingat hal keja je..banyak jugak benda lain yang ingin dibuat tapi tak dapat dibuat sebab bekerja...
Insya ALLAH  bulan September ni akan mula bersara....seronok nya...menunggu September..
 Disini majlis Jasa Mu DiKenanag diadakan..berjumpa ramai kawan2 lama..

Benci..dan benci..!!

Macam2 spekulasi..macam2 cerita..macam2 tuduhan..yang tak tau apa2 lebeh baik diam dari berkata2..
Macam tu la..macam ni la.. benci nak dengar..macam pandai sangat
ALLAH saje yang mengetahui...dah sebulan lebeh..takde tanda2 yang kukuh..takde bukti..jadi yang mampu kita buat ialah sama2 berdoa..
Yang leteh dan penat mencari..doakan semuga mereka semua selamat...lautan Hindi tu bahaya..gelora nya menakutkan..apa bangsa pun..apa ugama pun..selamatkan lah mereka..

Sepagi diKampung Teluk.

Minggu akhir bulan Mac 3 hari diPutrajaya..meronda ggan Aiza tengok belon panas...lepak2 tepi tasik dan tengahari makan diCIBIUK..kali ni makan ikan gurame terbang pulak...Aida..Adam dan Zara pun ikut jugak...tengahri sabtu Chax belanja makan dikedai mamak yang terkenal diJalan TAR...lepas makan ronda2 shopping2 pulak ngan Bib dan Ara..Alip pulak eskot kami... Minggu ni Sabtu memang takde rancangan kemana2..jadi bersama suami kami bercadang kepantai remis untuk beli ikan segar..bawak le kotak polostrin yang besar tu..
Tapi dalam perjalanan singgah dikampung Teluk...saje jalan2..tapi sampai situ teringin pulak nak memancing..tapi pancing bawak..umpan nya??nasib baik yop yang bukak gerai at jeti tu vbaik beno orang nya..dia bagi kami umpan udang..tapi kami bayar jugak le..teruja le Che Mad memancing bila dapat ikan fresh walau pun kecik2 je...
 Ini pemandangan diKampung Teluk...cer tengok Che Mad seronok beno memancing..senyum je...he..he..
Memancing atas jeti je....

Thursday, April 3, 2014

Temui lah...

Hampir sebulan...tapi semua nya maseh misteri..YA ALLAH..temui lah walau hanya satu bukti supaya semua nya tidak menjadi teka teki...hanya pada MU kami berserah..semuga semua yang mencari walau apa bangsa dan ugama selamat ...
Aamiin,..