RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Thursday, July 17, 2014

Apa sebenar nya???

Adam dan Zara diAirport Sydney sebelum terbang keKL...kenangan tahun lalu...

Balik dari berbuka diAyam Penyet...mata pun hampir terlelap..bukak fb jap..dan sungguh terkejut..terkedu...cepat2 bukak 501 astro Awani..ya ALLAH...dan tiba2 hati berdebar..Ateh keja ke??
dah dekat 12 pagi..boleh ke call Chax?takut menggangu tapi mesti tanya ateh keja tak ...pegi mana....
Chaq pun tengah bersedeh..tapi Alhamdullialh..ateh terbag keKucing..tak berapa minit dia call bagitau dia selamat..

Berita ditv..MAS ditembak...apa sebenarnya berlaku?kenapa kapal terbang komersil ...kenapa 295 nyawa melayang begitu saja..salah sape??MAS bukan kapal terbang perang..bukan kapal terbang tentera..sungguh tak faham...kenapa..kenapa...YA ALLAH SETIAP BERLAKU ENGKAU YANG MENENTUKAN...semuga roh mereka ditempatkan bersama mereka yang beriman...
Teringat pada Aidil yang selalu terbang kekeoffshore...dalam sebulan 4 kali terbang..teringat Ateh yang hari hari terbang..teringat itu..teringat ini...ya ALLAH lindungi lah kami semua.AAMIIN...

Sunday, July 6, 2014

Air pun ada pasang surut..


air pun ada pasang surut...ini kan pulak hati manusia....begitu lah...entah kenapa...sebulan dua ini terasa yakmat malas nak bukak laptop..malas nak bukak blog..malas nak taip apa2 pun..malas nak blog walking....tapi semuga hati yang surut ini akan pasang pulak lah....untuk mencatat apa saja macam 2..3..tahun dulu,,,
Masa beredar begitu pantas.....tahun depan Adam akan kesekolah..tahun 1..Zara pun dah begitu cerdik  mengikut apa saja perbuatan dan kata2 Adam...
Aiza pulak sekarang bekerja dari rumah...projek dari Singapore yang hanya perlu mengadap laptop dan telepon serta e-mail..seronok ada kawan untuk bersembang dan merayau setiap hujung minggu...tapi mingkin untuk 6 bulan je...lepas ni mungkin kerusi meja dari pejabat yang dihantar boss akan diangkut balik keKajang...

Dipejabat semua nya macam biasa..sebulan dua ni banyak le bertugas diluar..utara selatan..timur barat dalam negeri Perak..leteh memang leteh tapi kerja mesti diteruskan...menghitung hari jugak untuk bersara..5 September ini hari terakhir bergelar penjawat awam...lepas tu akan digelar YB pulak...Yang Bersara!!
Tak sabar menunggu tarikh itu...perancangan nya banyak lah yang dah berada dalam kepala..Insya ALLAH semuga semua nya dipermudahkan....
Yang penting semuga dalam kesihatan yang baik2..Insya ALLAH...
Hari ini hari puasa ke9..dah ada suasana raya gitu....dah ada lagu raya...dah ada biskut raya dimana2...raya ketiga nanti akan terbang ketanah asal usul suami diseberang...Bukit Tinggi aku akan datang.....InsyaALLAH..dengan izin NYA jugak akan terbang kesana bersama suami dan Aiza...

Thursday, June 5, 2014

Beralih arah

Kalau ada masa..bukak jugak fb..tapi banyak benda yang buat hati terasa marah..menyampah...dan bengang...ya ..dalam fb..dalam internet bukan semua yang ditulis boleh percaya...
Terbaharu cerita anak2 muda tinggalkan Islam dan masuk kristian..mula2 tengok gambar dah tau ..mesti kat Indonesia..tapi ada pulak yang bagitau itu orang Malaysia..seorang dari nya budak perempuan dari Perlis...lantak kome le..
Dalam dunia serba maju ni semua boleh buat..edit gambar memang le ramai yang pandai..banyak betul masa diaorang...rasa nya kalau pegi belakang rumah cuci longkang ke..berkebun ke..lagi banyak faedah...

Jadi sekarang bukak fb hanya pada wall tertentu saja...dah join kelab pencinta bunga ..best nya..pagi2 dah dihidangkan dengan gambar2 bunga yang cantik..yang jadi inspirasi untuk menanam bunga pulak...

Jadi ...hari2 tengok bunga..maka hati dan fikiran pun penuh dengan angan2 nak tanam bunga...cari balik majalah LaMaN yang lama2...boleh ke buat macam halaman orang yang cantik2 tu...mesti boleh kan..tapi kena bagi masa ..hari2 kena belai dan bagi komitmen kat situ...mesti belajar dan bertanya..bubuh baja apa..cara menjaga dan lain2..Insya ALLAH akan pastikan tanaman yang sesuai dan terbaik...

Balik keja singgah nurseri...hari2...em..m..sampai masa bersara tak lama lagi mesti dah ada sikit2 bunga ya..hobi baru le ni..masak kue dah jemu dan tak larat..jadi beralih arah la pulak..




.Pokok bunga ni jumpa dalam hutan..cantik...nak cabut takut mati bila tanam sebab dah besar pokok tu..ya ALLAH cantik nya..
kena pergi nurseri cari ada tak dijual anak pokok bunga ni..

Tuesday, June 3, 2014

Dah ada kawan berjalan

Rumah kami diIpoh bertambah ceria sekarang...
Aiza pindah balik duduk dengan kami untuk jangka 6 bulan ini..sebabnya ..bekerja online saja sekarang...
Dunia begitu maju..semua nya dihujung jari...kompeni dapat projek dengan Singapura..tak perlu duk kat sana...semua nya online..jadi boleh duduk dirumah mama..
Nikmat nya...seronok nya...lebeh2 lagi Ramadhan akan menjelang...
Dah ada kawan untuk kemana2..dah panjang langkah sebab ada  kawan sekepala...
Ada saja rancangan setiap hujung minggu...dah ada list nak berjalan..
Cameron Highland-------nak pegi pasar malam...
Pulau Aman-----------nak makan mee udang lipan..
Batu Gajah------------mesti le kelibrary
Dan banyak lagi rancangan nya...yang terdekat nak pegi Bukit Larut...dan lepas raya nak keLombok...
Seronok kan bila kemana2 ada yang bersama....Che Mad kalau cuti boleh le ngikut..kalau kerja..kami pergi berdua je...

Sunday, June 1, 2014

Jalan2 lihat dunia...kagumi ciptaan ALLAH...

Sekarang setiap petang hujan..lepas time makan tengahari langit dah gelap...
Selalu masa nak balik hujan akan turun..selalu kalau hujan jalan pun jem..emm..m...tapi Alhamdulilah tak le seteruk KL...paling lewat sampai rumah pukul 5.30 petang...

Sekarang entah le mungkin sebab umur dah meningkat..masa pun rasa cepat berlalu...28 hari lagi akan mula puasa..tak sabar la nak tunggu kedatangan bulan Ramadhan....

3 bulan lagi akan mula bersara....ramai sedara dan kawan2 suruh kerja lagi...tapi apa pun keputusan dah muktamad..setelah 34 tahun..ingin bagi masa pada diri sendiri pulak..ingin santai2..ingin jalan2..ingin buat banyak perkara yang kalau kerja tak boleh buat..

Maseh belum terlewat untuk buat sesuatu yang ingin dibuat...Boleh kan seorang wanita berusia 50an berpetualangan  untuk lihat dunia...itu lah cita2 dari kecil yang maseh belum tercapai....
Begitu banyak masa dihabiskan dengan  bekerja..membesarkan anak2...Alhamdulilah sekarang anak2 dah berdikari...dengan rezeki yang diberi ALLAH ingin sekali melihat dunia...INSYAALLAH...dengan izin NYA...
Ini le anak sedara sepupu Dr Teh Arfah yang tinggal diTimaru NZ   (paling kiri)


Pernah terbaca satu blog Indonesia dimana penulis mempersoalkan kenapa anak2 muda Malaysia begitu kurang mengembara atau berpetualangan keluar negara sedang kan rakyat Malaysia tidak perlu memohon visa untuk ke lebeh 50 negara didunia???Penulis blog tu begitu cemburu dengan Malaysia kerana rakyat Indonesia perlu memohon visa untuk kehampir seluruh negara didunia dan diwajibkan ada duit yang banyak dalam bank....
Malah beliau juga begitu cemburu dengan menara berkembar Petronas kita yang berdiri megah...begitu cemburu dengan sistem pengangkutan awam kita...kita ada LRT..ERL..MRT...sedangkan diJakarta dan Indonesia takde semua tu...beliau juga bertanya bilakah sungai2 diJakarta akan bersih dan takdpenuhi sampah macam sungai2 diKL...
Ya...banyak faedah nya berjalan melihat dunia...melihat indah nya ciptaan ALLAH...
ADA YANG MENGATAKAN..KITA HIDUP DIDUNIA INI IBARAT BERADA DIDALAM SEBUAH BUKU...KALAU TIDAK BERJALAN2 KEMANA2..IBARAT KITA BERADA DIMUKA SURAT SATU ..TIDAK KEMUKA SURAT LAIN...

Setelah bersara September ini....Ingin sekali keNew Zealand..Alhamdulilah..ada anak sedara sepupu bekerja disana..baru beli motorhome dengar nya..boleh le sewa untuk jalan2 disana..Dr. Teh Arfah  yang bekerja diHospital Timaru..tinggal diTimaru bersama suami dan anak2..semuga dengan bantuan nya..dapat le urusan disana dipermudahkan...
Ingin jugak keIstanbul dan Hokaido..dan yang pasti ketanah suci Mekah...Insya ALLAH..

Sunday, May 25, 2014

Tasik Cermin..indah tapi emm...m..

Kalau keIpoh ..,selain dari memori lane...jom kita buat aktiviti lasak sikit iaitu masuk gua untuk menikmati keindahan tasik cermin...tasik cantik ni ramai yang tak tahu keujudan dan lokasi nya..tapi  teman dah dua kali pegi..sekali petang...tak berapa cantik relection nya sebab agak gelap..pegi pagi dalam pukul 10 macam tu tengah matahari memancar kat situ memang le cantik sangat.....seelok nya pegi le ramai2 sikit..dan pastikan ada jejaka tampan atau jejaka perasan menemani kome ya...Mula2 kena cari pintu gua zam zam ara kazam ni dulu.....bawak le lampu suluh dalam gua tu gelap jugak ..tapi dalam 100 meter macam tu je panjang nya gua ni....ok je masuk ramai2 takperlu meniarap ke...apa ke..jalan je...
 Pintu gua belah sana...
Jom kome..ikut teman masuk gua...jangan lupa lampu suluh...
 Pintu disebelah tasik....
 Tengok dalam air nampak poko..emmm..mm..nampak gunung...takut a..aaa...
Apa saja benda dikeliling tasik ni akan nampak dalam Tasik Cermin tu....
 betul2 macam cermin....
Ini le jejaka hensem yang menemani kami keTasik Cermin...ala2 Bollywood gitu...

Jalan2 diMemorilane..Ipoh

Sape 2yang takde kerja hari ahad..dan berada diIpoh..sila le ke Memori Lane...sambil cuci mata tengok barang lama..boleh jugak tengok gelagat dan ragam manusia....atau kalau nasib baik terjumpa majalah sekolah kome yang lama2 tu dan ada gambo kome dalam nya....
 Eh!...pinggan lama...ni banyak le kat umah mak...
Jom ronda 2 kat Memori lane ..kat Ipoh dikenali ngan nama Loken atau pasar karat...
Acuan kue dangei dan bahulu tembaga pun ada juei...