RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Monday, February 1, 2016

Rindu...

Sentiasa rindu kat budak budak ni semua..

Benar2 jatuh cinta..puding 3D

Benar2 jatuh cinta..itu la hakikat nya bila menyiapkan puding 3D ini..sangat asyik..tak sedar masa berlalu..dan hasil nya apa yang kita buat..kalau buat dengan teliti..cantik la hasil nya...
Yang pasti kek bukan pilihan utama lagi...bahan untuk buat kek terdiri dari bahan yang dikatakan kurang sihat..butter..telur..gula..dan lain2..tapi puding..kalau dibuat dari jeli rumpai laut,.khasiat nya terbukti..

Pewarna asli dari buah..daun dan bunga lebeh nampak cantik..asli dan lembut je berbanding pewarna tiruan dari bahan kimia..
Dula tak kisah pun tapi bila dah baca dan dapat pengetahuan tentang pewarna tiruan ni..terasa takut nak makan...
Maseh dalam proses belajar lagi..maseh banyak latihan untuk dapat puding yang cantik..tak pe..kalau dah suka..memang takde masalah dan alasan..
Cuma serbuk jeli rumpai laut atau seaweed ni agak mahal dan susuah nak dapatkan diIpoh ni...jeli ada..serbuk agar2 ada..gelatin yang halal jugak ada ..tapi memang jeli seaweed ni terbaik la..

Yang bertanya nak belajar pun ramai..tapi bila mintak sikit bayaran..em..m..senyap pulak..
ingat semua bahan tu free ke,..semua kena beli..serbuk jeli,gula,susu cair dan lain lain..kena duit ya...habis tenaga kita??
Sangat senang tengok kaum cina..nak belajar..nak dapat ilmu..diaorang tak berkira..berapa pun akan bayar..takde yang merungut mahal...
Saya senang je..nak belajar bayar..tak hendak sudah..
Memang ilmu tak boleh dibawak mati..ilmu itu milik ALLAH...tapi bukan semua orang nak kongsi ilmu...masa dan tenaga pun dikira jugak lah...bayaran yang kita pegi belajar pun kena kira jugak...bukan belajar depan rumah...pegi jauh  belajar nya...
 Ini hasil keja yang perlu latihan lagi...yang bunga2 berkembang merah kuning ..untuk Pengarah KEMAS  kata nya...

Sunday, December 6, 2015

Hijau itu penenang jiwa

Dalam perjalanan balik dari Pulau Aman...singgah ambik gambar pemandangan cantik ini...hijau itu terapi mata..penenang jiwa...Subhanallah.. indah nya ciptaan MU
Gambar2 ni tak edit apa2 pun..tapi awan tu memang cantik..
Nanti masa musim padi masak akan datang lagi kesini..Insya Allah..yang hijau ni akan bertukar kuning dan jingga pulak...cantik..

Seminggu cepat jer berlalu...dan Pulau Aman aku datang

Sabtu 21 November berada diPutrajaya..pagi nya mencari tools untuk buat puding 3d....  hampir disemua kedai bahan kek dan biskut diBangi. Mula2 kekedai Yummie...lepas tu kekedai Bake With Yen..kedai Mok Cik ..dan kecewa sebab pekerja kat kedai semua tak pernah tengok pun tools yang saya tunjuk gambar nya..
Bermakna kena buat dengan apa yang ada lah didapur rumah ....Balik singgah diIOI pulak..beli bahan mentah untuk masak dirumah Aiza.Jemu dah makan diluar kalau ke KL..

Mee udang gerai Kak Timah..ini udang biasa bukan udang lipan ya...



Petang Aidil hantar budak2 berdua tu kerumah Aiza..jadi habiskan masa dengan mandi dikolam...semua turun mandi...Tokma..Tokwan..Aiza..dan mamasha yang datang dari Sri Kembangan..seronok berkubang..budak2 tu apa lagi..
Ahad  balik keIpoh..dan seminggu la Adam dan Zara di Ipoh.Hari hari masak untuk diaorang..Adam dah pandai request nak makan apa...bertambah2 makan nya...seronok bila ada cucu dirumah...riuh rendah la sikit..tak la sunyi macam selalu...tapi seminggu sekejap je berlalu..28 November Aidil dan Aida dah ambik budak2 tu...sempat la kami ramai2 makan kenduri sedara diJawi Penang sebelum diaorang balik ke KL...

Lepas makan kenduri dirumah ayah sedara diJawi..kami ramai2 kePulau Aman..sampai kat jeti Batu Musang..tengok kereta banyak dah parking kat situ..wah..ramai nya pelancong..mungkin sebab cuti sekolah..tapi Alhamdulilah..kami dah tempah awal penginapan..


Pulau Aman..ni kali ketiga saya kesitu..kali pertama dulu teruja la jugak..tapi dah kali ketiga ni..emm..m..biasa je le...

sebenarnya Pulau Aman ni takde la keistimewaan apa2..ia cuma sebuah kampong nelayan..semua penduduk melayu dan disini ada la rumah penduduk 46 buah saja...dah ada lorong pejalan kaki bersimen..pulau ni takde kereta ya..ada la motorsikal beberapa buah selain dari basikal...tapi nampak banyak perubahan disini..tentu nya dengan bantuan kerajaan.Tapi tahap kebersihan maseh tak begitu baik la dikampong ni...
Jeti pun dah baru..dah ada restoren terapung..chalet pun dah banyak...gerai makan pun dah ada dan lebeh teratur...
Kalau ke sini...tentu la ramai yang nak makan mee udang lipan kan..memang la mee udang lipan terkenal disini..tapi kena tahu la gerai atau kedai yang sedap..
Bagi tekak saya..kedai makan Kak Timah paling sedap..ini pada tekak saya la.....orang lain tak tahu pulak...
Restoren terapung..memang kami tak teringin nak makan disitu sebab toke kedai tu tak mesra pelanggan dan sombong!!
ok..kalau baca blog2 yang ada cerita pasal makan mee udang diPulau Aman..mesti 8 dari 10 blogger akan tulis toke restoren terapung yang jual mee udang tu sombong...
sebenarnya 6 tahun dulu ,toke restoren terapung tu jual mee udang di sebelah jeti..naik je jeti ..nampak la kedai mee udang diaorang..masa tu kami dah kena...macam la kami tak mampu nak makan sebab udang lipan tu memang la mahal...

Muka toke kedai tu laki bini memang masam je...pandang kita sebelah mata..mungkin sebab dia fikir kita tak mampu nak beli udang lipan tu..

Ada budak pulau tu cerita kat kami..kalau cina memang dia ok ler...pernah satu keluarga dari Johor datang dia tanya mampu ke nak beli udang lipan tu??dan keluarga tu cerita nya keluarkan duit  berkepuk dan letak atas meja...rupa nya toke jugak dari Johor...ini cerita dari seorang budak pulau tu yang bersembang dengan kami...kebenaran cerita ni hanya ALLAH je yang tahu..
apa2 pun  kali ni kami terkena jugak la dengan toke tu...adik ipar saya dan kakak saya yang kena...ah..malas la nak cerita..
Ini la padah nya kalau tak keluar kemana2..tak campur dengan orang luar...duk je kat situ..macam katak bawah tempurung...berlagak la..ingat duit yang masuk sikit tu dah buat dia kaya...

Masa kami pegi kali ni harga udang lipan sekilo rm120..

Kami tidur semalam je disitu..aktiviti petang ialah jalan2 dan cari siput dipantai..makan mee udang..makan ABC dan singgah digerai Puan Mahani tengok dia buat kue sepit..Sape yang kuat berjalan boleh la berjalan ketelaga emas...telaga yang bersejarah dipulau ni...
Dari pulau ni nampak la jembatan ke2 pualu Pinang yang tak jauh dari penginapan kami...waktu malam lebeh cantik..nampak lampu bergemerlapan..

Esok pagi kami jalan2 beli ikan kering dan belacan pulak...sembang2 dengan penduduk dan makan mee udang digerai lain pulak.

Pulau Aman ni ada sekolah rendah 3 tingkat..dari sumber murid ada lebeh 30 orang..guru 12 orang..ada dewan orang ramai..ada surau..ada klinik desa jugak...penduduk nya ok je..ramah dan suka bersembang kalau kita mula bertanya dan bersembang..Banyak pokok sukun diPulau Aman ni..tapi masa kami pergi buah nya maseh muda....tapi boleh la beli belacan..ikan kering,...kue kapit dan lain2 buat buah tangan.




Chalet terapung...dan siput kemudi banyak dijual diPualu Aman


Ini Pak dak..adik saya..nak balik dah masa ni..beli ikan kering tak cukup jari nak bawak...



pemandangan diPulau Aman



Yang suka belangkas boleh beli dan depa akan masak..12 ringgit..Ini ABC..RM 2.50


Puan Mahani bakar kue kapit..sebalang 11 ringgit..sambil sembang sambil makan ..tak sedar habis sebalang!! dan ini pemandangan klinik desa berbumbung merah dari jeti ikan bakar


Jambatan ke2 Pulau Pinang dari Pualu Aman





Pemandangan Pulau Aman dari jeti Batu Musang

Friday, November 20, 2015

Jatuh cinta dengan Jelly arts pudding atau puding 3d

Setelah berkali2 cuba buat jelly arts pudding atau pudding 3d ni..baru la nampak cantik sikit..tapi memang perlu  praktis lagi..
Yang biru ni nampak cantik pada pandangan mata....walau pun buat hentam kromo je...
Yang ni pulak simple sangat..perlu banayk bunga lagi..
Dah jemu jadi Doktor ..suntik2...suntik botox kata nya...kita mengaripap pulak..inti sarden...dapp...
Yang pasti hati dah jatuh cinta pada Jelly atrs pudding ni...hari2 nak ngadap dia...

Sunday, November 15, 2015

Teringin nak berbasikal macam dulu2..

Amboi...!!kalau ya pun pakai ler pakaian sesuai kalau nak mendaki gunung dengan basikal...cer tengok yop kat depan tu...steady je ngayuh...em.m...larat ke tu..
3 bijik basikal dalam stor termasuk 1 basikal lipat memang tak selesa dan sesuai untuk saya tunggang...seat kecik..sakit bontot..handle pulak macam basikal racing...terbongkok masa menunggang nya..betul2 tak sesuai jugak untuk umur saya..jadi ronda satu Ipoh cari basikal perempuan yang macam dulu2 tu..yang ada raga kat depan ..senang nak pegi pasar...semua nya gara2 terpengaruh dengan suasana diEngland yang ramai berbasikal dan pengaruh gambar2 diJepun...
hari ni ronda lagi kekedai basikal..mana nak cari basikal yang sesuai??

Kenangan yang tak akan terpadam

Kalau dalau handphone taau komputer kenangan mungkin akan terpadam..tapi kalau dalam akhbar atau majalah mungkin kenanangan tak akan terpadam...
Tahun 2011 diKenkeuhof..kenangan tak akan terpadam..
Ni cerita kami dimajalah...
Yang ini pulak cerita diakhbar....