RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Sunday, June 7, 2015

Kenapa suka berjalan?/Melancong/Mengembara??

Sekarang..banyak sungguh  blog travel...bermakna ramai yang suka berjalan..melancong atau mengembara,,
Blog2 travel ni ditulis untuk jadi panduan pembaca yang suka membaca dan mendapatkan pengetahuan...Jadi panduan berguna dan kongsi pengelaman..

Sejak kecil..sejak saya tahu membaca...darjah 3 masa tu..saya sangat suka membaca..buku2 cerita dan novel kakak atau abang sedara saya yang belajar disekolah menengah jadi tarikan..
Masih  ingat ...nama buku cerita tu SI PITAK..memang teringin sangat nak baca..tapi abang sedara saya tak bagi...kedekut taik hidung masin sungguh..tapi saya curi2 jugak nak tengok buku tu..nak baca tapi tak berjaya..cuma dapat tengok kulit je..tu tau nama buku tu..

Dari suka membaca ni le...saya jadi sangat berminat dalam pelajaran Ilmu Alam..suka sangat baca dan tengok gambar2 dalam buku teks yang ada macam2 gambar....dan lepas tu berangan2 mat jenin nak pegi tempat tu...
Tapi ..dapat ke anak kampung yang miskin pegi jalan2 merata2 sedangkan nak makan pun secara sederhana je..
Dah keja..ada duit sikit2..tapi maseh terhad untuk berjalan2  tengok tempat orang..ialah..anak2 nak sekolah..gaji pun kecik..suami pun begitu....jadi angan2 tinggal angan2 je le...
Alhamdulilah....rezeki diberi ALLAH setelah anak2 pun habis belajar...dah ada kerjaya dan kehidupan sendiri...dengan izin NYA dapat jugak la jalan2 sikit...dalam negara...dan Alhamdulilah keluar negara...

Ada yang mempersoalkan...kenapa mesti buang duit berjalan merata??bagi saya tak salah berjalan merata kalau ada rezeki dan amsa...berjalan ketempat orang dan negeri orang..nikmati ekindahan ciptaan ALLAH..Subhanallah..indah dan luas sungguh ciptaan NYA...Ditempat orang kita dapat membezakan apa saja yang dapat kita saksikan...
Berjalan2 itu memperluas wawasan...juga mengasah jiwa...
Menikmati keindahan alam...memandang kehidupan dan cara hidup berlainan...menghargai dan mempelajari ...
Jika pegi bersama keluarga..dapat bersama dan berkongsi masa yang amat berkualiti bersama keluarga...

Secara peribadi...saya ingin sekali ketempat yang maseh asli..kampung dan desa serta menghirup udara segar bersih dari gunung serta sekitar nya...menikmati bunyi gemercik air sungai yang mengalir...
Saya memang tak suka ke bandar besar..suka bandar kecil yang indah dengan pemandangan...

Salah satu bandar yang ingin saya pergi ialah SA PA  diutara Vietnam....selalu orang Malaysia pegi Vietnam untuk shopping..tapi saya pulak nak nikmati keindahan alam...

Bila la dapat pegi ya...masa dan rezeki  Insya ALLAH ada ..tapi kawan untuk bersama pergi tu susah nak cari...suami maseh bekerja..tak boleh ambik cuti lama2...kalau setakat 4..5..hari memang tak cukup..sebab tempat tu jauh diutara Vietnam..kena naik keretapi 6jam..sedang berusaha mencari kawan2 sape yang nak pegi..tapi susah le...selalu kata nak pegi..time nak beli tiket  flight masing2 diam...tak jadi pegi pulak...macam tu le selalu nya




Lain2 bandar yang ingin saya pergi ialah RHYE,BAKEWELL di daerah PEAK DISTRICT......POLPERRO didaerah CORNWALL dan BiBURY diENGLAND...
GIETHOORN di Belanda...Desa WENGEN di Swiss  dan ITTTERS WILLER DIPERANCHIS....semua ni di Eropah..harap impian menjadi kenyataan...kalau ada rezeki nak pegi..tak hendak pegi bandar2 besar..macam PARIS lagi sebab dah pergi dan tak sesuai dengan saya...ZURICH dan AMSTERDAM pun dah pergi..Kalau boleh nak pegi bandar kecik dan kampung serta desa disana...
Insya ALLAH dengan izin NYA...

TERUS LA BERANGAN2..SEBAB BUKAN KENA BAYAR PUN...


Ronda2 diZurich ..2011
 Ni kat AMSTERDAM...
Ronda2 kat PARIS..buat macam kampung sendiri pulak..

3 comments:

  1. Seronok kan kenal tempat orang.. Betul x

    ReplyDelete
  2. Selama ni dengar je org Cite pasal avani. Skali pegi pergh.! Berkali2 nak pegi. jemput baca review pasal avani AVANI SEPANG GOLDCOAST

    ReplyDelete
  3. Seronok kan kenal tempat orang.. Betul x

    ReplyDelete