RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Monday, August 10, 2015

Peristiwa hitam diParis..hati2 selalu..

Hari ni blog walking..cari info2 tentang Giethoorn...terjumpa satu blog dimana penulis nya mengalami peristiwa hitam masa melancong ke Paris..kesian kan......kapal terbang terlepas...kena pegi balai polis buat lapuran...mesti macam ayam ngan itik buat lapuran tu....depa bukan macam kita cakap inggeris nya...kena ke pejabat kedutaan buat pasport sementara ...dan kena bermalam semalam lagi disana....

Paris??sape tak kenal Paris..sape yang tak nak keParis??
Setelah sekali jejakan kaki diParis dan mengalami juga peristiwa hitam.....rasa nya tak mungkin ke sana lagi....kalau takde hal yang mustahak atau kalau ALLAH  menentukan kesana lagi........cakap berlapik jugak lah ya..ntah2 sampai lagi???
Tapi Alhamdulilah..peristiwa yang saya alami tak lah hitam sangat ..coklat atau kelabu aja kut...sebab sempat beringat dan dilindungi ALLAH...Syukur Alhamdulliah..peristiwa tu jadi ingatan supaya berhati2...
Paris memang tak seindah yang disangka....Paris memang cantik....kota cinta ....tempat tumpuan pelancong..tapi disebalik semua tu..ada sisi hitam disana..semuga berhati2 dan sentiasa beringat...

Ini cerita apa yang saya ..suami..anak dan kakak alami masa diParis...kami berempat jalan2 keParis...Amsterdam..Zurich secara sendiri...tidak gunakan khidmat travel agency......pergi sendiri lebeh puas..nak kemana2 dan berapa lama ...jimat jugak dari segi keewangan...sekarang...tiket kapal terbang..keretapi...bas..hotel..semua boleh online...boleh tempah awal....dan boleh buat perancangan mana nak pergi..tempat yang kita suka..tak suka tak payah pergi...saya jujur nya tak suka pegi muzium.....tempat keagamaan...agama lain maksud nya... panggung kebudayaan...galeri...memang tak suka ..
Paling suka tempat yang pemandangan cantik...juga desa2 yang indah..orang kampong le katakan....

Masa kami diParis...satu hari tu gunakan metro atau keretapi jalan2 kekawasan jauh sikit dari hotel..masa kat stesyen metro tu kami semua bawak beg sandang dan sandang dibelakang...dalam beg ada la bekalan air,..makanan...pasport dan yang lain sikit2...macam buku catitan...tisu...ubat 2...
Masa tunggu keretapi tu memang tak la ramai sangat tapi memang perasan ada 3 orang remaja perempuan kulit hitam dekat kami...biasa la Paris dipenuhi oleh mereka yang berkulit hitam ni...dari Afrika la tu..memang rimas lah dengan kehadiran diaorang yang ramai kat stesyen GARE DU NORD  yang macam KL CENRAL tu...

Masa keretapi sampai..kami pun masuk dan remaja 3 orang tadi dibelakang saya ... belum lagi keretapi tu tutup pintu dan belum bergerak..mungkin berhenti lama sikit disitu sebab stesyen besar..tiba2..seorang lelaki mat saleh terpa kearah saya dari dalam gerabak keretapi tu dan tunjuk beg sandang saya sambil mintak saya dan 3 remaja tadi turun dari keretapi tu.saya enggan turun..sebab teringat dan terfikir sape dia ni dan apa yang dia hendak..suruh saya turun..
melihat saya enggan turun...lelaki mat saleh tu keluarkan kad dari jaket dia tunjuk kat saya..ala..macam dalam cerita mata2 gelap kat tv tu..kan selalu depa tunjuk kad dari poket dalam jaket tu??.

Sebenar nya mana kita sempat baca kad tu pun..mana kita tau kad apa..ialah..kad kecik..tunjuk satu saat masuk balik dalam poket..tak sempat nak belek pun..kut dia bagi belek???he..hhee...
kakak kata takpe kita turun dulu...sebab tengok dia macam marah bila saya enggan turun...kami berempat pun turun..bersama mat saleh tu dan dia jugak paksa 3 remaja perempuan kulit hitam tadi turun...konon2 nya la ya...dah tahu dah tektik depa ni

Dah turun..mat saleh tu bagitau remaja tu dah seluk beg saya dan mencuri barang saya....dia mintak kami semua kebalai polis...saya pun bukak beg sandang dan tengok..takde apa pun yang hilang..kalau hilang pun bukan barang  beharga pun...pasport memang simpan dalam beg tu tapi berzip dan susah nak bukak kalau setakat seluk tangan dan buat cepat2

Beria2 la mat saleh tu suruh ikut dia kebalai polis...??tempat lain....??saya tengok kakak dah macam bagi isyarat supaya jangan ikut..jadi saya kata kat mat saleh tu....barang saya takde yang hilang dan kami dalam perjalanan keairport untuk terbang balik ...ntah le dia percaya idak sebab kami tak bawak beg besar pun..cuma beg sandang belakang sorang satu...

Kami nak cepat...flight kami tak lama lagi..kami perlu keairport.    ....itu la kata2 saya untuk bagi alasan yang membolehkan kami tidak ikut dia...cepat2 kami naik keretapi balik dan Alhamdulilah...sebaik naik keretapi..keretapi pun bergerak..tinggalkan dia orang kat platform...
Seorang minah saleh warga emas...cakap kat saya supaya berhati2..mungkin dia pun tahu apa yang bakal berlaku kalau kami ikut matsaleh tadi

Dari apa yang saya baca...remaja 3 orang tu sebenar nya bekerjasama dengan lelaki mat saleh tu..diaoarng ni sindiket perdayakan pelancong..memang la depa tahu kami pelancong..rupa dah lain..pakai tudung..bawak kamera...kalau la saya ikut diaorang ...saya tidak akan dibawa ke balai polis..kemungkinan besar akan dirompak atau apa2 la yang dah diarang rancang..tengok la kan tektik diaorang yang perlu kita sentiasa berwaspada...

Lepas peristiwa tu..beg sandang tak letak belakang dah..sandang kat depan pulak..ha..a..itu le peristiwa hampir tertipu diParis yang saya..suami ..anak dan kakak alami...

Sebenar nya ramai yang kena seluk poket diParis..hilang duit dan barangan lain...kat STESYEN GARE DU NORD tu punya le ramai orang...negro  yang ramai...rimas dan menakutkan tengok perangai diaorang...kesian orang Paris...emm..m..macam kat KL jugak kut ramai sangat depa tu...perangai elok takpe..tapi  ini....sangat memualkan..
PERISTIWA NI JADI INGATAN SUPAYA SIMPAN BARANG BERHARGA ELOK2...SUPAYA TIDAK MUDAH TERTIPU..SUPAYA TIDAK MENGIKUT ORANG YANG TIDAK DIKENALI
DAN TAK TAHU SAPE PUN DIA TU..SETAKAT TUNJUK KAD??SAPE2 PUN BOLEH BUAT MACAM TU KAN..JADI BERHATI2 LAH...



Beg di sandang dibelakang...disini la kami hampir tertipu..Paris 2011





Tu diaa...a... beg digantung didepan pulak....nampak..nampak??Ni saja bergambar kat sini dalam perjalanan kepasar pagi ..duk hotel lain..mana mampu duk sini...yi huu...


No comments:

Post a Comment