RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Monday, August 16, 2010

Kenangan diJakarta...

Sunyi sungguh selepas Aidil sekeluarga balik keKL...Ailia pun ikut keKL....Dia maseh bercuti.....kali ni waktu kereta bergerak..Adam tak nangis macam selalu ..mungkin sebab tengok auntie Chu ikut sama.....
Tinggal berdua ngan suami memang sunyi...
suami selalu lepak ngan jiran2 kat depan rumah..sembang2..lepas tu ada la rancangan diaorang..selalu nya pegi makan kat mana2...pernah keKuala Kurau hanya nak makan kari sembilang...lepas makan..balik keIpoh semula...sementara sampai Ipoh perut pun lapo balik...ha..ha..nasib baik tapau kari sembilang tu...sampai rumah makan lagi...
Dan saya selalu nya habiskan masa ngan membaca..kalau anak2 ada selalu kat dapo memasak..tapi kalau tinggal sorang2 membaca la keja saya...baca majalah...novel dan lain2....
lagi banyak membaca ,lagi banyak benda yang kita tak tahu..sekarang ni tengah tak sabo menunggu anak sedara balik bercuti dari Jakarta...banyak sekali buku2 yang dah dipesan...kat sana buku dan novel murah2 je...
kalau orang ke Jakarta atau Bandung atau lain2 mesti nak shopping baju,kasut ,beg tangan,telekong dan lain2 ..tapi saya pulak shopping buku....
Kalau diingat apa yang saya buat masa diJakarta dulu memang menakutkan jugak,..tapi masa tu tak ingat takut ..nak shopping buku punya pasal...
Seawal 9 pagi saya dan Ailia menaiki teksi menuju Gunung Agung kat dalam Bandaraya Jakarta jugak...Gunung Agung ialah sebuah gedung buku yang besar dan sebuah syarikat penerbitan yang terkenal kat Indonesia....
Teruja sungguh dapat tengok macam2 buku kat situ.....mula2 kat tingkat bawah..lepas tu naik tingkat atas pulak....banyak nya buku..dah tak tau nak tengok dan beli buku apa...
salesgirl kat situ pun ok..sebut je buku apa diaorang akan tolong carikan.....ralit dengan buku tak sedar masa dah berjalan lama....tak teringat teksi yang kami naik tadi menunggu kami untuk balik.....meter berjalan jugak...
yang kelako nya...teksi yang tunggu kami tu...kami yang kena bayar parking nya....tau berapa?hampir sejam tu kena bayo 6 ribu rupiah....mula2 tu memang tak tau kita penumpang yang kena bayo..tapi supir teksi tu kata..'Bu...parking nya dibayar ya...'......'Saya yang membayar nya Pak?'tanya saya....'Benar Bu...' jawap supir teksi tu....(6 ribu rupiah tu lebeh kurang seringgit lapan puluh sen je.....)
Sekarang bila ingat2..berani nya aku naik teksi kat Jakarta tu...dirampok nya dan dibunuh nya aku..mana nak cari?.....tapi semua nya jadi kenangan manis.....
Itu lah antara perkara yang agak bodoh yang dibuat masa diJakarta dulu...tapi supir teksi tu ok je..sembang2 dan aku balik dengan selamat nya bersama buku2..majalah2..novel2 dan lain2 yang bernilai berjuta juta ...ulang sekali lagi..berjuta2 rupiah!

No comments:

Post a Comment