RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Saturday, December 11, 2010

Terapi minda


Tengok...subur nya buluh madu ni.......

Pagi Sabtu 11 Disember ....cuaca cerah dan menyegarkan....bersama suami ..dapat lah mengemaska n dan mencantikkan lagi pokok buluh madu kami yang ditanam betul2 diluar tingkap studio kecil saya...selalu terasa nyaman dan tenang berada distudio kecil saya dan tingkap belakang dibuka semua....nampak ayunan dan buaian daun2 buluh tu seolah2 terapi minda yang tak disedari.....pernah terbaca dalam artikel....geselan daun dan batang2 buluh tu sebenar nya mengeluarkan bunyi yang menjadi terapi minda ..dan daun2 buluh juga menghasilkan oksijen yang banyak..sebab tu ramai orang Jepun menanam buluh...begitu juga kaum cina...dan diMalaysia sekarang menjadi trend...buluh ditanam dan dijadikan hiasan....
Alhamdulillah...buluh madu yang diberi adik angkat saya yang tinggal diPerlis hidup subur...begitu juga yang dibagi oleh kawan saya Afidawati....dah tinggi buluh madu tu..kejap2 dah ada rebung..seronok sangat tengok rebung tu menjadi buluh.....
Masa berkursus Jatidiri diTaman Negara Kuala Tahan Mei lepas,baru lah saya tahu rupa 2nya buluh ada lah dari spesies rumput..boleh memanjang sehingga 1 meter sehari...memang betul...rebung buluh madu saya begitu cepat memanjang..tak tengok sehari dah begitu panjang ....

No comments:

Post a Comment