RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Monday, May 25, 2009

Waktu kecil yg berbeza

Ini gambar parit kecil yang rasa nya semakin kecil dan sempit
Ini pula parit besar tempat saya mandi dan berkubang,juga nampak semakin sempit

Sebelum menulis banyak perkara yang ingin saya kongsikan,tentu lah ingin saya abadikan sedikit bayangan kenangan manis sewaktu kecil,yang terlalu manis untuk dikenang..yang kalau lah waktu itu boleh diulang...saya lahir disebuah kampung diutara tanah air,kampung kecil indah dikelilingi sawah bendang...yang ditengah kampung kecil itu mengalir dua sungai yang kami panggil parit besar dan parit kecil..didua sungai ini lah masa kami kanak2 banyak dihabiskan. Dua sungai ini seolah2 menyaksikan pembesaran kami..disungai inilah tempat memancing dan menangkap ikan ...disungai ini lah tempat kami berkubang tak kira pagi dan petang malah tak kira lelaki atau perempuan..
Semua nya terlalu manis untuk dikenang,terlalu banyak menjadi kenangan..InsyaAllah,akan saya catitkan yang mana masih terakam dalam ingatan,supaya anak2 saya tahu masa kecil saya tidak sama dengan masa kecil mereka...yang baik jadikan tauladan ,yang buruk jadikan sempadan...perbezaan tentulah besar dan ketara kerana waktu kecil saya berada ditahun 60an...tanpa kemudahan saperti sekarang.
Tiada KFC atau MacD,yang ada cuma buah2 jambu batu yang dipetik dipinggir kampung,tiada komputer ,atau tv plasma,nak tgk tv kena pergi menumpang dirumah jiran yang agak berada,kena bayar 10 sen untuk tgk cerita melayu lama..

No comments:

Post a Comment