RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Sunday, July 19, 2009

Setengah hari di KK

Tengok..ni Afiq anak sedara saya yang kelakar tu bersama ibu nya dalam bot menyusuri sungai Perak..
Jam antik diasrama MC KK,masih berfungsi dan cantik

Dah puas menyusuri sungai Perak...makan cendol pulak...


Istana Iskandariah dari kejauhan....



Kubah mesjid Ubudiah nampak kejauhan dari bot kami




Bot yang membawa kami menyusuri Sungai Perak





Laksa KK, yang istimewa sudu dia...panjang kan tangkai dia...






Kelakar nya....kepala lembu dipasar pagi lembah,KK




Sabtu pagi,rumah terasa sunyi,suami saya kena bertugas diKL,anak2 saya pulak kena shif pagi,seawal 6.45 pagi dah tinggalkan rumah.Lepas kemas rumah dan masak serba sedikit saya diajak olih adik ipar yang baru sampai dari KL untuk keKuala kangsar untuk melawat anak sedara saya yang belajar diKolej Melayu .

Dari rumah saya diIpoh untuk ke KK,hanya 40 minit perjalanan saje.Selepas mengambil anak sedara saya ,kami ke dataran lembah ditepi sungai Perak yang kebetulan ada pasar pagi. Macam2 jualan yang ada termasuk sayur kampung dan ikan sungai.Meriah sungguh dengan buah durian yang berlonggok2 dan buah rambutan merah kuning...Adik dan adik ipar saya tak toleh kiri kanan terus oder laksa KK yang terkenal tu...Saya pulak tak suka sangat laksa KK sebab dibuat dari tepung gandum bukan tepung beras,jadi laksa nya macam melekat dan berat sikit...pada orang lain mungkin ok..lain orang lain selera...




Yang kelakar anak sedara saya yang berumur 3 tahun menjerit 2 tengok kepala lembu yang dijual bersama daging lembu segar..mula2 ingatkan dia takut rupa2 nya dia rasa kelakar tengok kepala lembu tu...he...he...orang ramai yang lalu lalang pun berenti tengok budak nakal tu..


Lepas puas tengok jualan dipasar pagi kami berpeluang menyusuri sungai Perak, dengan menaiki bot yang mengenakan tambang rm 8 dan rm 4 untuk kanak2.Mula2 takut jugak,ya le tengok air sungai ,dan kelebaran sungai Perak tu ,cuak jugak kata orang Perak.Tapi,bila bot tu dah mula bergerak seronok pulak,terasa sejuk dan nyaman ditambah pemandangan tepi sungai yang cantik.Kampung2 ditepi sungai masih nampak asli dengan rumah papan dikelilingi pokok buah2an...nampak kanak2 riang bermain dan mandi ditepi sungai...sempat jugak ambik gambar mesjid Ubudiah yang cantik tu yang nampai kubah nya dicelah2 pohon kayu.Begitu jugak Istana Iskandariah yang tesergam atas Bukit Candan.....pendek kata memang best la menyusuri sungai Perak pagi tu...



Lepas menaiki bot,dan berada ditebing sungai sempat la makan cendol pulak...em..m..nyaman nya tekak,ditambah angin sepoi bahasa yang bertiup...mata pun layu layuan jugak..he..he

No comments:

Post a Comment