RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Sunday, July 19, 2009

Sos cili mama


Daun2 aloevera dibuang kulit nya

Dibasuh bersih sebelum diambil jeli nya



Khamis dan Jumaat 2 hari sibuk dengan meeting dipejabat...meeting untuk hari keluarga Jabatan Kesihatan Negeri Perak 25 julai ini di Teluk Rubiah beach resort.Kupun2 dah terjual..semua unit dan peringkat kena berjualan untuk kutip duit tabung sukan..saya dan kawan2 dari unit kejururawatan pkd Kinta akan bukak gerai jualan air aloevera dan bakwan.sape lagi ketua nya,kalau bukan saya...takpe nanti sabtu depan saya cerita pasal sambutan hari keluarga ni..



Sebenar nya mula2 diaorang minta saya tolong bancuh bakwan je,tapi bila meeting diaorang lantik saya pulak jadi ketua...pandai betul...sabo je....bukan senang nak kumpulkan daun2 aloevera untuk diambil jeli nya tu..pokok aloevera yang berumur 5 tahun saje yang boleh,iaitu yang dah besar lengan kita daun nya...masak dengan gula tebu warna coklat yang wangi tu memang sedap....ramai yang kata macam nata de coco tapi jeli nya lebih lembut.sebelum ni memang saya pernah jual dan dapat sambutan tapi susah jugak nak cari daun yang besar...tapi ramai staf yang nak sponsor sebab ramai yang tanam aloevera ni tapi tak tau nak buat pe2...he..he..Rehan mesti teringin ni....tak pe datang Ipoh, kita buat atau kalau ada kat Kajang pun boleh masak...sedaaaap...gua cakap lu..lagi pun banyak khasiat..


Macam bakwan iaitu cucur udang Indonesia tu ok la...bancuh tepung dan campur sayuran yang dipotong kecil macam karet.kubis,kucai dan tauge...campur 2 3 bahan lagi dah boleh goreng.cili sos pulak buat sendiri,memang best...ramai kawan2 selalu tanya macamana nak buat cili sos sendiri yang paling simple untuk dimakan dengan cucur udang,popia dan lain2..ni saya catitkan resipi sos cili paling simple.boleh masak tak sampai 5 minit.
SOS CILI MAMA
BAHAN:
7-8 sudu cili kering blender
2 ulas bawang putih ditumbuk halus
2 sudu cuka
4 sudu gula
sedikit air ikut kepekatan yang dikehendaki
sedikit garam
CARA:
Masak diatas api perlahan hingga mendidih dan pekat sedikit.Boleh lah dimakan dengan cucur udang atau popia dan lain2..

No comments:

Post a Comment