RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Saturday, August 22, 2009

Puasa pertama

Bubur kacang..macamana la adik saya Ara teringat nak makan bubur kacang untuk berbuka?citer sikit..he..he...kat Jeddah tak ada ek...
Ayam wage2 yg digoreng khas untuk anak sedara saya Tengku Iman yang tak makan ikan...

Ni lauk utama untuk berbukapuasa pertama,lemak udang dgn terung pipit


Puasa pertama-bersahur jam 5 pagi dan mata tak boleh tido lagi.Mengemas baju dalam almari,membasuh tudung dan mengemas dapo.

Jam 9 dah keBatu Gajah memotong rambut dan balik singgah dirumah mak saya,berjumpa adik dan anak sedara yang balik dari KL.

Balik kerumah memasak puding untuk berbuka..tapai ubi masih ada dalam petiais..blender dan masak,ada santan kotak dan agar2..tambah gula sikit..em..m dah jadi puding tapai..he..he..

Ada tepung pulut dan gula melaka ,blender daun pandan..uli2 sikit,rebus sampai timbul,salut dgn kelapa parut..dah siap buah melaka..



Untuk lauk masak lemak udang dgn terung pipit,goreng ayam wage2..cukup la tu kan.

Jam 5 ptg anta kue sikit kat Shafeeq yang bertugas petang,nak hantar kue kat Alia sekali....cal dia..'adik tak nak,kat hotel pun banyak kue...'belagak la pulak...he...he..


Terus kerumah mak saya untuk berbuka disana.Disimpang keluar dari rumah saya sesak teruk,kenderaan banyak dari biasa,ramai yang keluar untuk membeli juadah dipasar Ramadan dan sekolah pulak mula bercuti,sesak la kat stesen bas Medan Gopeng.
Adik saya yang akan berangkat dan bertugas diJeddah Selasa ni masak banyak sekali juadah untuk berbuka...ada kueteow goreng,sagu merah,kue pau,bubur kacang dan rojak mamak yang dibeli..tu belum lagi lauk2 yang saya tengok siap ada rendang ayam,macam nak raya la pulak...tu belum lagi buah tembikai dan ada pulak buah rembutan..dan untuk anak sedara saya ada pulak burger..

No comments:

Post a Comment