RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Sunday, November 8, 2009

Laman ramuan dapo saya..

Kesian kat kacang kelisa saya, bz sangat sampai tak sempat nak petik buah dia....
Limau purut saya...kalau masak tom yam tak payah beli....
Serai yang subur....buat tomyam masuk banyak2 ..sedap...
Daun pandan kesayangan saya....wangi nya kalau masak kue seri muka...



Ala...ciput je pokok kari ni..nak masak ayam wangge2..kena mintak kat jiran




Cili padi yang tak berhenti berbuah....








Petang ni cuaca panas,terik...tinggal sendirian,suami saya bertugas ke Putrajaya selepas balik dari makan kenduri.


Dapat tido sekejap,lepas tu kebelakang rumah tengok pokok2 ramuan dapo yang dah lama saya tak jengah...


Kesian pokok2 tu,walau pun tak dijaga tapi semua nya tak hampakan saya lebeh2 lagi cili api yang tak henti2 berbuah..cuma pokok daun kari je yang ciput dan kurus...sebenar nya saya tak ada banyak masa tanam pokok2 ramuan dapo tu, balik keja dah letih,tapi anak saya Nain yang rajin...selalu kalau ada cuti,dia la yang rajin ...
Saya juga ada tanam pokok herba misai kucing,mak saya rajin keringkan daun nya dan dipaksa kami minum airnya...


Pokok pandan paling saya sayang sebab selalu buat kue basah,selalu gunakan daun pandan...dah jadi macam hutan pulak kat belakang rumah saya dengan pokok pandan yang subur..selalu jiran2 saya yang datang mintak untuk buat kue atau lain2..
Hampir senja Shafeeq datang,saya suruh dia makan nasi sebab masih ada ayam hitam manis yang saya masak tadi,tapi dia kata nak makan diluar dengan kawan..tapi bila dia kedapo dan tengok ayam bawah tudung saji,cepat2 dia ambik pinggan dan makan nasi sampai 2 pinggan...




Tinggal sendirian macam2 benda yang saya nak buat...last2 nya masuk kedapo dan tengok dalam kabinet apa yang ada...ha..a..lama tak masak serimuka, boleh la bawak bekal untuk staf saya esok...

No comments:

Post a Comment