RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Friday, January 8, 2010

Yang ingin saya lakukan...

Ni pulak cd karaoke..lagu2 lama la...
Ha..ha...cd Jepun dan Korea ,ada yang belum di tengok lagi...dah lama beli ni...

Koleksi novel2 kesayangan saya....ada yang dah dibaca 3...4..kali


Kad2 jempuatan kawen yang saya simpan...

Hari Jumaat.....
hari paling best dan seronok
sebab esok sabtu dan ahad cuti 2 hari..he..he..
banyak benda yang nak dibuat...
banyak tempat yang nak pegi
antara benda yang saya teringin sekali nak buat kalau cuti ialah...rileks2 depan tv dan pasang cd filem2 Jepun dan Korea yang masih banyak saya belum berkesempatan menonton..
beli je..simpan dalam almari..
saya juga teringin nak buka cd karaoke dan berkaraoke lagu2 kegemaran...

oh...satu lagi yang nak sangat saya buat tapi masa tak mengizinkan iaitu membaca novel2 yang masih ada belum dibaca...tersusun cantik dalam almari..novel2 ni paling saya sayang...

Sebenarnya hobi utama saya ialah membaca..tak kira la novel ke,majalah atau apa saja bahan bacaan..

Saya mula membaca novel seawal umo saya 8 tahun,,masa tu antara novel dan buku cerita awal yang saya baca ialah SI PITAK....buku cerita ni kepunyaan ayah sedara saya,,,punya la minat nak baca... ..kena curi2 baca sebab ayah sedara saya tu kedekut tahap gaban...masa dia pegi kedai ke, saya selongkar la beg sekolah dia dan baca cepat2...sampai sekarang dia tak tahu...kalau dia tau mahu dikejar nya saya keliling kampong,,,,,sekarang dia kat Taiping, dah bersara pun...kalau dia tau sekarang tak kan dia nak kejar saya kut...

Novel lain yang saya baca ialah IA KAH SALMAH....DESA PINGITAN..SUNGAI MENGALIR LESU..SALINA, dan lain2...waktu tu saya sekeluarga tinggal dikampong di Parit Buntar...kakak sulung saya yang masa tu dalam tingkatan 1 yang meminjam novel2 tu dari perpustakaan sekolah..ingat lagi masa tu perpustakaan dipanggil kutub khanah..kelakar kan?....
Best nya dapat baca novel Tuhan je yang tahu...

Dah besar sikit dalam umo 10 ...11..tahun lagi la banyak novel yang saya baca..ingat lagi buku TULANG2 BERSERAKAN dan BADAI SEMALAM saya baca berulang kali...bukan beli pun sebab mana ada duit nak beli novel masa tu...novel ni jadi buku bacaan wajib kakak saya yang bersekolah menengah masa tu...mungkin sebab suka membaca saya jadi pandai dalam Bahasa Malaysia...(bukan puji diri sendiri) dalam SPM saya dapat A1 kepujian cemerlang dalam mata pelajaran BM..

Sekarang saya paling suka baca novel Indonesia yang ditulis oleh Penulis terkenal Indonesia NH. DINI...Best sangat...kalau novel Malaysia saya hanya beli dan baca novel2 terbitan Kreatif Enterprise....hasil karya penulis Kreatif Enterprise bermutu dan bukan picisan...antara penulis yang best ialah Shamsiah Mat Nor dan Abdul Talib Hasan.
Novel2 tulisan NH. DINI saya simpan elok2 dan sebenarnya masih ada novel dia yang belum dapat saya beli dan baca.
Masa kat Jakarta dulu saya pergi la ke gedung buku terbesar disana iaitu GUNUNG AGUNG nak cari novel NH. DINI ni..tapi dah masuk situ tengok buku resipi best2 saya borong la sampai habis duit berjuta ..rupiah la..he..he..sampai terlupa nak beli novel ...best nya dapat pegi gedung buku tu..saya pegi jugak keGedung buku GRAMEDIA..borong buku resipi lagi........terlupa nak borong novel...


Antara novel NH. DINI yang best ialah..PADANG ILALANG.....LANGIT DAN BUMI SAHABAT KAMI, SEKAYU, KEBERANGKATAN, JALAN BANDUNGAN, PENGERAN DARI SEBERANG, NAMA KU HIROKO dan banyak lagi...
Lain2 yang ingin saya laku kan ialah memasak macam2 kue dan kek dari koleksi resipi saya...bahan dah beli,masa saje tak mengizinkan...bila la agak nya dapat buat perkara2 ni ya..selalu cuti ada saje benda lain yang nak dibuat...

No comments:

Post a Comment