RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Thursday, June 18, 2009

Anak2 yang rajin

Ini anak saya yang selalu mengejutkan saya didapo...buat lawak la tu...


Selepas bercuti tiga hari,pagi ni ketempat kerja macam biasa.Sampai ditempat kerja dapat surat untuk bertugas di kem PLKN minggu depan..semua staf yang nama naik kena pegi ikut giliran.

Perasaan berbelah bagi,boleh ke saya bertugas disana,tahu diri ni bukan sihat sangat,takut budak2 tu yang kena rawat saya pulak..seronok nak pegi pun ada untuk dapatkan pengelaman.Bukan semua orang ada peluang untuk bertugas dalam Program Latihan Khidmat Negara tu...


Apa2 pun saya akan pegi dan bertugas sebaik mungkin.Suami dan anak2 tak ada masaalah untuk ditinggalkan, yang ada dirumah cuma anak bungsu saya adik dan abang nya Shafeeq.Abah diaorang ada pandai2 la nak makan minum...adik dah 21 tahun dan shafeeq 23 tahun.Dah pandai jaga diri masing2.InsyaAllah,balik dari sana nanti saya ceritakan pengelaman dan apa saja yang boleh kita berkongsi bersama.
Balik kerumah dah terfikir nak masak apa untuk berbuka puasa.Puasa untuk temankan adik yang menggantikan puasa tahun lepas.Ain teman baik adik datang rumah terus dari pejabat sebab keluarga dia keKuala Lumpur.Ain pun berpuasa.

Tengok dalam peti ais ada ayam..keluarkan ayam,kupas bawang,kupas kentang,keluarkan serbuk kari daging dan tomato.Tumbuk bawang,hancurkan tomato,10 minit dah msak kari ayam tanpa santan,dan lawan nya roti jala.Sekejap lepas bancuh dah boleh masak...em..m..makan roti jala dengan kari ayam, makan banyak pun tak pe,kari tu tak ada santan ..Tak ada kolestrol,abah ngan semua orang boleh makan banyak..kata saya berulang kali,sebenar nya nak umpan supaya suami saya dan budak2 tu makan habis dan saya senang nak basuh periuk...ha..ha..ha...




Walaupun dah hujan ujung minggu lepas tapi maseh rasa panas,lebeh2 lagi waktu malam.Kami selalu lepak2 depan tv diruang tamu, pasang dua kipas siling laju2.Kadang2 tertido sampai pagi.


Waktu suami saya membasuh kereta dan jiran sebelah rumah kami pun basuh kereta ,terdengar suami saya berkata...panas kan sekarang,tak boleh tido dalam bilik.Jiran saja diam dan senyum je...masuk dalam rumah saya kata kat suami ...abang perasan tak abang Dollah tu tadi diam je bila abang kata panas?Ya ke?tak perasan pun,kenapa dia diam je ek?......tanya suami saya.Sebab rumah dia kan ada aircond?sebab tu dia dia tak ngaku panas...ha...ha...ha....


Buat lawak la pulak...teringat kat nak saya diKelantan yang memang pandai buat lawak,kadang2 kalau saya tengah memasak didapo,senyap2 je dia datang.Selalu la saya terkejut dan mengurut dada,dia akan cepat2 bagi salam..Assalamualaikum! kuat2 pulak tu...nak marah pun tak jadi bila dia buat lawak macam tu.tapi anak2 lelaki saya (anak angkat) semua nya rajin menolong saya didapo.Kalau memasak ada saja yang ditolong,pendek kata saya tak penat kat dapo kalau diorang ada...selain tolong memasak ,anak2 ni rajin la juga tolong buang sampah,sapu dan cuci longkang,malah tolong angkat baju dari ampaian dan siap tolong lipat sekali.Bercucuk tanam pun rajin jugak,serai,cili api,kunyit,semua ditanam dalam pasu dan menjadi pulak tu.Bertuah lah sape yang jadi menantu saya..ha...ha...ha...

No comments:

Post a Comment