RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Monday, June 15, 2009

Sama2 renungkan

Ops....tinggi nya nak daki Bukit Kledang....
Mendaki Bukit Kledang,ni baru kat kaki Bukit....

Tengok adik...enjoy nya minum petang kat belakang rumah kami


Santai2 sambil minum petang,dua anak saya berbual sambil minum petang



Mengambil cuti 3 hari sehingga Rabu.Ingin rileks2 dirumah selepas hampir 6 bulan tidak bercuti panjang lagi pun sekarang students saya sedang cuti semester jadi dia orang tak ada datang untuk penempatan klinikal ditempat saya.

Hajat hati nak rileks2 tapi macam biasa jam 5 pagi dah terjaga,bangun terus kedapo,apa lagi kemas2 sikit dan memasak...kemas2 sikit kat dalam bilik,susun2 baju sikit.nak keluar,cuaca masih panas,cuma pagi Isnin bersama suami dan anak, Shafeeq kami mendaki Bukit Kledang.Dah lama tak mendaki,terasa penat,tapi kedinginan pagi meniup semangat untuk mendakiSempat merakam pemandangan cantik bandaraya Ipoh dari kejauhan.Walau pun Isnin hari berkerj tapi hati terasa kagum dengan pendaki setia bukit Kledang iaitu kaum cina....tak kira tua muda mereka menjaga kesihatan,membawa anak2 kecil mendaki juga .

Yang perempuan walau pun telah usia emas tapi masih gigih mendaki,terfikir jugak dimana ibu2 bangsa kita diwaktu ini?Rasa nya tentu lah sedang sibuk menguruskan cucu dirumah...memang ramai pasangan bangsa kita yang bekerja menghantar anak untuk dijaga oleh ibu sendiri.Malah ada yang bawa ibu tinggal dirumah mereka malah sanggup meninggalkan bapa masing2 dikampung....
Mengenangkan ini hati terasa sayu...walau pun ibu masing2 sanggup menjaga cucu masing2 tapi bagaimana dengan tanggung jawap terhadap suami dikampung?
Saya ada seorang kenalan yang membawa ibu tinggal bersama mereka dibandar untuk menjaga anak2,tapi satu sen pun tak bagi duit pada ibu,alasan nya ibu sendiri tak payah lah bayar.....sedeh,cuba fikir kalau hantar untuk orang lain jaga anak kita, kita bayar duit kan,ibu sendiri pun kena la bagi jugak. Ibu kita nak ambik ke tidak itu lain cerita.Yang kesian nya kadang2 kena jaga 3 4 orang cucu dari pagi kepetang...tentu lah masa untuk diri sendiri pun terabai...sama2 lah kita renungkan...

Balik dari mendaki bukit Kledang saya memasak simple2 je untuk makan tengahari,lepas tu rileks2 sampai jam 5 petang terus kedapo memasak cucur jagung kegemaran anak2,kebetulan anak saya Hilmie pun datang,saya menggoreng bihun kegemaran dia sekali.Begini lah saya,akan memasak makanan yang suami atau anak2 suka.Kalau ada 3 anak dirumah ,3 jenis lah yang saya masak mengikut kegemaran diaorang.Kadang2 memang penat, tapi saya jenis yang tak boleh dengar anak nak makan apa2,pasti saya masak ...

Anak saya Hilmie merungut kenapa tak ajak dia mendaki bukit,sebenar nya saya serba salah nak ajak dan kejutkan dia pagi2 sebab ahad dia bertugas shif petang,tentu leteh...Petang ni kami sekeluarga minum petang dibelakang rumah kami yang mengadap sungai Pinji dibawah redupan pokok kelapa dan belimbing.Angin bertiup kencang,bayangkan kita duduk tepi laut kata anak2...

No comments:

Post a Comment