RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Saturday, June 6, 2009

Balik kampung

Ini lorong kecil kerumah saya dikampung



Hampir jam 12 tghmlm terima berita seorang sedara sebelah aruah ayah saya meninggal dunia..masa pegi mkn kenduri kt Sungai Petani minggu lepas baru saja jumpa aruah dan sempat berbual.Pagi pagi sabtu bertolak keParit Buntar,sempat lah goreng mihun untuk anak saya Shafeeq yang akan masuk kerja shif ptg pukul 2,sementara anak bungsu saya adik sudah pun bertolak ketempat kerja jam 7 pagi.


Selalu nya kalau ada sedara meninggal,atau ada kenduri kawin dan hanya pada hari raya saja lah akan dapat berjumpa sedara mara yang jarang dapat berjumpa kerana kesibukan dan tinggal berjauhan.jadi pagi ni ramai lah sedara mara yang dapat saya jumpa.


Balik ke kampung mmg akan timbul nostalgia dan kenangan lama.Bayangan kenangan waktu kecil memenuhi minda..dua sungai yang merentangi kampung saya masih ujud ..walau pun pada pandangan mata saya sungai tu nampak bertambah sempit. Sawah padi masih menghijau,cantik saujana mata memandang..tapi jalan kecil kampung saya kini telah dilebarkan..


Dulu waktu kecil sampai saje dirumah dari sekolah tentulah perkara pertama yang dilakukan ialah mencari nasi didapur.Kemudian samada bersendirian atau bersama kakak2 saya tempat yang akan kami tuju ialah sungai yang kami panggil parit itu,disungai selalu nya dah sedia menunggu anak2 jiran atau sepupu2 saya lelaki dan perempuan.selalu nya kami mandi disungai tu(Kami panggil berkubang) berjam2 sampai lah ibu saya atau ibu ibu sedara saya datang memarahi kami dan meminta kami naik segera kalau tak mahu kena libas dengan seludang kelapa.Ditepi sungai tu seludang kelapa lah yang paling senang dicapai sebab ada banyak pokok kelapa ditanam disitu.


Kalau kami tak mandi disungai tu selalu nya kegiatan kami mengikut musim tanaman padi.kalau musim baru nak menanam padi dan air banyak dalam sawah kegiatan kami ialah menangguk ikan menggunakan tangguk yang dibuat dari buluh.masa saya kecil dulu,ikan banyak sangat dalam sawah dan sungai,tapi masa tu ikan tak berharga sangat,tak jual pun.Semua nya dimasak untuk makan atau kalau banyak dikeringkan atau dibuat pekasam..em.. sedap nya pekasam.mana nak cari sekarang ya pekasam yang sedap macam yang saya makan masa kecil dulu?Masih ingat lagi pekasam paling sedap yang saya makan ialah yang dibuat oleh seorang ibu sedara jauh saya,yang saya panggil Mak Lang ,beliau ialah ibu kepada Dato Zainal Abidin Osman bekas salah seoarang Timbalan Menteri dalam kabinet kita. Sedap nya pekasam yang dibungkus dalam daun pisang dan disimpan dalam tempayan kecil.Ikan2 pekasam tu disaluti dgn beras goreng yang ditumbuk halus yang berbau sungguh wangi..

Masa tu saya kecil lagi.tak teringat pun nak tengok dan belajar macamana nak buat pekasam tu.Sekarang pegi mana pun istimewa kalau ke Kedah atau Perlis,saya mesti beli pekasam,tapi rasa nya tak sama dan tak sesedap pekasam yang saya makan masa saya kecil dulu.


Kalau ke rumah nenek saya diSg Setar Kecil, saya selalu mengikut nenek kesawah padi yang terletak dibelakang rumah,tapi sebab disawah tu ada pacat,selalu nya masa saya dihabiskan diatas pokok jambu batu dipinggir sawah ditepi telaga,habis lah buah2 jambu tu jadi makanan saya sementara menunggu nenek membuat kerja disawah,putik jambu pun sedap dan habis...masa tu bukan ada banyak kudapan atau junkfood macam sekarang,.kalau dapat beli cendol yang dijual mamak setiap petang tu pun dah kira mewah sangat..

Balik dari kampung ada jemputan kenduri kawin lagi,tapi leteh sangat...sempat jenguk muka sekejap sebab hari pun dah petang.....

No comments:

Post a Comment