RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Thursday, June 25, 2009

Sambal membunuh mama

Petang ni macam tak cukup masa ...nak kemas barang2 untuk keKem PLKN, kebank, melawat ibu saya dikampung ,beli sikit barang makanan untuk ditinggalkan dalam peti ais dan macam2 lagi.
Alhamdulilah,bertolak pagi2 esok dihantar oleh kenderaan jabatan.Mungkin tak berkesempatan untuk mencatat catatan baru minggu ni.InsyaAllah, minggu depan akan ada catatan baru dan tentunya pengelaman dikem PLKN akan saya kongsikan bersama.

Masak tengahari pun simple2 je...Dua orang anak saya yang dirumah ni,ada sambal membunuh dah cukup...sambal membunuh?..mana tak membunuh kalau pedas macam nak mati,tapi sedaa...ppp.Kalau anak2 tak nak pedas sangat dia orang akan kata sambal pengsan je mama...atau hari ni jangan membunuh,cedera ja.....sambal ni tahan 2..3...hari..hari2 ada pun tak pe.Masak pun senang dan kejap je dah siap.Pendek kata semua anak2 saya suka malah kawan serumah kakak((anak kedua saya) pun selalu pesan kalau tau saya nak ke Kajang.Tak de nasi diaoarang makan ngan roti je.
Ni resepi sambal membunuh,cuba lah...

SAMBAL MEMBUNUH MAMA

Bahan ditumbuk kasar:

1 cawan ikan bilis dibersihkan-buang kepala dan isi perut dan dibelah2
1 cawan cili api kampong yang kecik2 tu...
2 bawang besar

Panaskan minyak,tumis bahan tumbuk ni,kacau2 sampai garing sikit.Masukkan sikit serbuk kunyit,air asam jawa,garam dan gula.Kacau2 kejap dah boleh angkat dan makan.Serbuk kunyit untuk cantikkan sambal ni.kalau tak nak membunuh dan nak pengsan atau cedera je, kurangkan la cili api tu..Nanti ada gambar saya tempekkan ya...
Aduh...sedapnya makan ngan nasi panas2.....
Untuk Mija diKajang yang suka sangat sambal membunuh ni,bersabar lah dengan dugaan ALLAH ,InsayaAllah,ada rezeki akan ada lah cahaya mata nanti.....

No comments:

Post a Comment