RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Thursday, June 11, 2009

Ninja oh ninja

Panas beberapa minggu,sekarang dah jerebu pulak.kalau tgk matahari,memang nampak tak terang dan tak merah sangat,warna nya jingga yang kelam..jarak pandangan mata pun tak macam biasa..suhu panas,persekitaran macam tak selesa je..ini lah keadaan dibandaraya Ipoh.Balik keja dah rasa tak mau kemana2..muka jiran pun dah tak nampak,masing2 duk dalam rumah...harapharap cuaca panas berjerebu ni akan berakhir,selalu nya cuaca begini yang sakit tekak,batuk atau sakit mata akan ramai datang keklinik untuk dapatkan rawatan,yang ada asthma pulak digalakkan berehat dalam rumah je.

Selalu kalau cuaca panas,badan akan terasa leteh macam buat keja teruk pada hal kat tempat keja rileks je,anak yang balik dari Kelantan menghantar ketupat sebelum pegi keja,ketupat daun palas yang manis dan berintikan serunding daging.Ingatkan ketupat tu kosong je,jadi saya bagi lah pesakit saya makan,yang India pun makan ,lepas tu teringat orang India tak boleh makan daging,macamana tu? jangan pengsan atau jadi pe2 sudah lah,bukan saya sengaja pun.

Malam masa menaip catatan ni,teringat esok ada staf dari PKD Manjung akan melawat ketempat kerja saya.Powerpoint taklimat dah saya sediakan,tapi Dr pakar saya pulak ada tugas ditempat lain,jadi saya la yg akan kena bagi taklimat serba sedikit.Em....m...rileks je ...

Ni kucing saya Ninja tengah gesel2kan badan kat belakang saya, meow...meow mintak makan,malas nya nak pegi dapo.tapi kesian pulak,Ninja ni kucing anak kedua saya yang dibela sejak 9 tahun lalu,cerdik sangat.......kalau ada anak kedua saya yang kami panggil kakak,tentu la akan diajak nya Ninja ni bersembang.Kucing tu pulak macam faham je,siap jawap lagi...he...he..kadang kalau saya malas nak bagi makan ditunggu nya suami saya balik keja,nampak je muka suami saya mula dia mengadu..meow..meow...mesti mengadu saya tak bagi makan.

Masa kakak mula pegi belajar di London dulu,Ninja nampak tak ceria dan menanggung rindu.ditunggu nya kakak depan pintu bilik.Penat jugak la saya bagitau kakak tak ada..lepas beberapa hari Ninja macam faham dan tak tunggu depan pintu bilik lagi.
Mujur lah anak saya Shafeeq rajin melayan kucing kakak, dia rajin pegi kedai beli whiskas.Dulu Ninja pernah menggigit shafeeq ,berdarah jugak la jari dan kena pegi klinik cucuk ATT.Tapi masih tak serik lagi dia,selalu diusik2 nya Ninja dan diangkat2 nya kucing tu.mungkin tak sakit kut masa kena gigit dulu jadi dia tak serik.

Saya pulak ada cerita lucu dengan Ninja ni,masa tu baru lepas pilihan raya.Satu pagi saya nak pegi pasar,dengan tergesa2 nya saya masuk dalam kereta ,start injin dan reverse keluar pagar dan terus memandu hala kebandar,dah dekat bandar ada seorang penunggang motorsikal menghon saya berulang kali dan memintas kereta saya dan bagi isyarat tangan suruh saya ketepi dan berhenti .Masa nak berhenti tu saya tengok lelaki tu menunjuk2 keatas kereta saya,dalam hati saya tertanya2 eh...ada bendera BN keatas keta aku?atau bendera PAS?bila pulak ada pasang bendera ni?sebaik je aku melangkah keluar dari keta lelaki tu terus berkata...ape he kucing mike tu?dalam loghat Perak.Rupa nya Ninja duk ada atas bumbung kereta saya .Ya Allah,kalau jatuh memang padam...saya pun dengan susah payah nya memanjat tayar kereta(masa tu saya memandu van toyota ) dan mengambil ninja dan letakkan dalam kereta.Yang kelakar nya ninja rileks je,siap jilat2 bulu dia yang lawa tu ,macam tak ada pe2 berlaku,pada hal saya dah kecut perut teringat macamana dia duk atas bumbung kereta tu,sedang kan saya memandu boleh lah kena saman laju nya....

No comments:

Post a Comment