RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Tuesday, June 16, 2009

Malaysia yang terbaik

Bersama suami dilapangan terbang Soekarno -Hatta , Tangerang ,Jakarta
Teksi di Jakarta kebanyakan nya Toyota Vios




Posing bersama suami dan anak membelakangi kawah gunung berapi diTangkuban perahu,Bandung.





Anak sekecil ini sudah terpaksa mencari rezeki bersama ibu yang kurang upaya-dijalan raya Puncak Bandung.





Adik berposing kat kereta Savvy diPuncak, Bandung.





Hotel Alia dikawasan Cikini, Jakarta.






Anak bungsu saya gembira nama hotel tempat kami tinggal sama dgn nama dia...



Terjaga seawal 4 pagi kerana suami terpaksa bertolak awal ke Putrajaya dan sampai jam 8 pagi.Selalu kalau dah terjaga memang susah untuk tido balik,mata terkebil2 ,pusing kiri kanan sampai terdengar bang subuh dari surau berhampiran.


Menggoreng nasi semalam ,tapi adik sudah bertolak ketempat praktikal nya,selalu memang anak2 jarang bersarapan pagi,tapi saya memasak juga apa2 yang ada.Terasa leteh kerana terjaga awal,sewaktu anak saya shafeeq balik dari bertugas shif malam mata saya dah tak boleh bukak...

Tengahari memasak yang ringkas2 je,teringat anak saya Nain diKelantan,menghantar msj bertanya kabar.msj anak saya Hilmie juga, mengingatkan dia supaya makan dulu sebelum tido sebab dia akan cepat gastrik kalau perut kosong.Selalu nya kalau bertugas shif malam seharian dia akan tido..tak ingat makan lagi..

Tak da sesiapa dirumah,saya mengadap laptop,seronok membaca blogger dari Indonesia...entah kenapa rasa nya mereka begitu kreatif dalam banyak perkara..


Masa berada diJakarta dan Bandung bulan Disember lepas saya terbaca ayat2 ini tertulis ditepi sebuah taman TAMAN KU,TAMAN MU,TAMAN KITA SEMUA, MARILAH KITA PELIHARA.

Pada sebuah taman lain saya lihat ayat ini terpampang untuk mengingatkan warga Jakarta supaya menjaga kebersihan sekitar JANGAN KOTORI KAMI,CUKUP KALIAN SAJA YANG KOTOR...kreatif kan ayat yang mereka gunakan.Dengan penduduk Jakarta seramai penduduk Malaysia perkara pertama yang kita dapat lihat ialah kesesakan jalan raya yang teruk,tapi warga Jakarta nampak rileks je,mungkin dah biasa dan yang patut dipuji kalau jalan raya 3 lorong(Di Indonesia di panggil jalur),mereka tetap memandu dalam lorong masing2,tak ada yang mencelah masuk kekiri atau kanan...

Kalau bas atau kenderaan lain membuat pusingan ,mereka dengan tertib akan berhenti memberi jalan...papan tanda tepi lebuhraya yang agak lucu bunyi nya ialah HINDARI MELAMUN DISAAT MENGEMUDI...kalau di Malaysia mungkin ditulis BIAR LAMBAT ASALKAN SELAMAT atau BERHATI2 DIJALAN RAYA. Sementara lorong lebuhraya paling kiri ditulis JALUR LAMBAT (kita panggil LORONG PERLAHAN) dan lorong kanan dipanggil JALUR UNTUK YANG INGIN MENDAHULUI (KITA PANGGIL LORONG MEMOTONG)

Dan mungkin kerana rakyat nya yang ramai ,hidup pun menjadi sukar.Anak kecil juga turut mencari rezeki untuk keluarga dengan berjualan apa saja. Tak kurang juga yang meminta simpati dari orang ramai.
Sepanjang jalan dipenuhi gerai dan kereta tolak berjualan makanan.Yang paling seronok waktu diJakarta ialah anak bungsu saya Ailia atau adik sebab dia ada hotel disana...ha...ha...kami tinggal diHotel Alia dikawasan Cikini.
Itu lah serba sedikit coretan dan pengelaman masa diJakarta dan Bandung,masih banyak sebenarnya cerita dan pengelaman yang ingin saya coretkan ,InsayaAllah dilain masa saya catitkan untuk renungan dan sama2 kita kongsi pengelaman, apa pun Malaysia tetap yang terbaik!








No comments:

Post a Comment