RENTETAN CATATAN HARIAN UNTUK RENUNGAN DAN KENANGAN

JAUH MANA PUN JARAK KITA....LAMA MANA PUN TAK JUMPA....KITA TETAP PANDANG LANGIT YANG SAMA..JADI KITA DEKAT SEBENARNYA, DEKAT DIHATI....

Tuesday, June 23, 2009

Bibir mesra jiwa parah

Minggu ni bertugas dibilik rawatan unit pesakit luar,sesekali bertukar angin begini terasa seronok pula. Dah 6 tahun bertugas diPusat Pemulihan Psikososial,banyak benda yang dah lupa dan terpaksa refresh balik.

Selasa dan Khamis hari ambik darah pesakit .Ramai sekali sampai seratus orang lebeh.Kalau masa kat wad hospital dan bertugas malam ,bila tolak je troli nak ambik darah,ada pesakit yang nakal2 tu akan kata ha...a..drakula datang dah nak hisap darah...sabo je la....mulut mau manis...kadang2 kerja kat hospital atau klinik ni dan berhadapan dengan pelbagai ragam pesakit dan sedara mara diaorang ..mula la nak nyanyi lagu 60an...BIBIR MESRA JIWA PARAH nyanyian Zam Zam....ha...ha...ha...mana tak nya,bukan boleh cakap silap sikit,masuk surat khabar la jawap nya atau ugut nak komplen kat orang tu,orang ni,Jadi walau pun diaorang yang salah terpaksa juga cakap elok2,lembut2,walau pun hakikat nya...Tuhan je yang tahu.

Rasa tak sehat,malam2 batuk dan sakit tekak.Ambik antibiotik,tapi maseh susah nak menelan,tonsil merah dan bengkak,harap akan ok sebelum Jumaat ni,sebab Jumaat dah kena lapur diri untuk bertugas dikem PLKN.



Pesakit pun ramai yang demam,kanak2 sekolah pun..ramai yang kena ambik darah dan hantar kemakmal,beberapa kawasan di Ipoh dah ada kes demam denggi.

Oh...terasa kelam kabut jugak dengan H1N1,denggi lagi..masa melawat rumah pesakit maseh ada yang tahap kebersihan sangat mengecewakan.Macamana ya nak bagitau supaya jaga kebersihan, jangan buang sampah merata2, jangan biarkan tin kosong ditempat sampah dan air bertakung dimerata tempat.

Tengok sungai2 dipenuhi sampah dan bermacam benda,kotor sangat.Kenapa la buang sampah merata2 dan dalam sungai?.



Malam suami saya kestadium tengok perlawanan bola sepak antara Perak dengan Negeri Sembilan.Dulu saya dengan anak2 rajin jugak ikut,bukan seronok tengok pemain dipadang tapi seronok tengok gelagat penonton lebeh2 lagi penyokong fanatik pasukan Perak..macam2 ragam,yang wanita pun tak kurang jugak jerit pekik nya...ada suami tu duk diam je..tapi si isteri siap berdiri dan menjerit.....yang kelakar semua nya dalam loghat Perak yang pelbagai.

Negeri Perak dah ada 10 daerah sekarang,kalau penonton dari utara Perak iaitu daerah Krian,telo percakapan dia orang macam orang Kedah,daerah Kuala Kangsar lain pulak telo cakap nya,yang seronok dengar kalau dari Perak tengah iaitu daerah Parit...tapi saya tak suka dengar penyokong sesuatu pasukan menjerit2 perkataan yang tak sedap didengar.Memang la seronok kalau kita menjerit menyokong atau beri perangsang,tapi kalau maki hamun tu memang tak sedap nak dengar.Pernah sekali penonton baling air sampai kena penjaga garisan kat tepi padang tu pitam..tak patut betul kan?Sekarang saya dah tak rajin ikut kestadium lagi...

No comments:

Post a Comment